tisdag 30 mars 2010

Mauds snurriga valfläsk

Vår Högerregering skryter, i dag under ledning av Maud "Mauderaten" Olofsson (c) och inte Infrastrukturminister Åsa Torstensson, med att man satsar hundratals miljarder på infrastruktursatsningar. Nu visar det sig att det mesta är känt redan innan och inga nyheter. Jag tyckte t.ex. att jag hörde att Citytunneln i Malmö fanns med i listan. Och den är ju nästan färdigbyggd! Intressant är att mer än 2/3 avser vägsatsningar medan mindre än 1/3 är satsningar på järnvägar. Det borde naturligtvis ha varit tvärtom. Men, som jag sade redan i går, Maud vill väl stötta Volvo och Saab! Miljö, det är gammalt och passé för Centern.

Mer bilar behövs enligt Maud
Maud hävdade också att allt var finansierat, och det är ett intressant påstående. Den största enskilda satsningen är Förbifart Stockholm som är budgeterad till 28 miljarder kronor. Det avser, för de som inte vet, byggandet av en motorväg runt Stockholm. Först ovan jord medan den går genom de "fattigare" förorterna som Skärholmen och Hjulsta och sedan i en tunnel på flera mil under de "finare" delarna som Ekerö, Nacka och Täby som ju inte får störas av en sexfilig motorväg. Ett intressant påstående är dess finansiering. De 28 miljarderna ska nämligen betalas med trängselskatterna som flyter in. Vilket ju stämmer ganska bra med vad det stod på den vinnande valsedeln vid folkomröstningen, nämligen att pengarna ska gå till "kollektivtrafik och vägar". Det blev i varje fall vägar... Tanken är att bygget ska finansieras genom lån som sedan betalas av med trängselskatterna de kommande 30 åren. Intressant är att kalkylen bygger på att trafiken inne i Stockholm som betalar avgifterna ska öka med en halv procent varje år de närmaste 30 åren. Räntan beräknas till 5%. Bygget tar 8 år och den maximala kostnadsökningen är en procent. Fungerar detta så är investeringen betald till 2047. Skulle det inte bli någon trafikökning finns det fortfarande ett antal miljarder kvar i skuld 2050. Skulle dessutom räntan bli högre, bygget bli försenat med några år och kostnaderna stiger med några miljarder så har skulden 2050 växt till hela 66 miljarder! Det här är alltså verkligen en investering för framtiden? Det är intressant att det forna miljöpartiet Centern räknar med att biltrafiken inne i Stockholm ska fortsätta att ÖKA varje år de kommande 30-40 åren. Var det inte för att MINSKA biltrafiken inne i Stockholm som hela projektet byggs?

Däremot saknar jag en satsning på höghastighetståg. En satsning som behövs inte bara för höghastighetstågen i sig utan också för att avlasta de nuvarande stambanorna och göra bättre plats för regionaltrafik och godstrafik på dessa.

Det står nu klart att kommuner med vänstermajoritet har en bättre satsning på skolan och utbildning än kommuner med högermajoritet. Skolministeriet och Skolfront (det är radioprogram) har jämfört de 149 kommuner som har högermajoritet med den 92 kommuner som har vänstermajoritet. Vänsterkommuner har en högre lärartäthet (8,8 mot 8,3 lärare per 100 elever). Vänsterkommuner har också färre obehöriga lärare än högerkommuner (11,9% mot 12,7%). Att den bättre skolan ger bättre skolresultat kan vi också utläsa av undersökningen. Om man tar hänsyn till att inkomsterna är högre och utbildningsnivån bland föräldrarna är högre i kommuner med högermajoritet så borde ju också elevernas betyg bli bättre eftersom ungdomarna i större utsträckning kommer från studievana hem. Men så är det inte, den bättre satsningen på skolan från vänstermajoriteterna jämnar ut skillnaderna i studievana och betygsresultaten är nästan exakt den samma. Vill ni ha en bättre skola till era barn vet ni alltså hur ni ska rösta.

Springtimeuppladdning 2010: Jag börjar tycka att jag är riktigt duktig som verkar kunna hålla min satta målsättning om tre rundor i veckan. Det blir en runda varannan dag med ett lite längre uppehåll en gång i veckan. Det är ju påsklov här omkring just nu, så jag har båda Kimmy och Angeli hemma. Det gör att jag inte kan ut och springa på förmiddagen som jag brukar. Istället blev det en promenad i förmiddags med Kimmy på närmare två och en halv timme. Men det har varit underbart väder i dag så det var en skön runda. Joggingrundan fick bli när Ingela kommit hem på eftermiddagen. Det fick i dag bli den traditionella sexkilometersrundan vis motionsspåret i Tingvalla. Jag trodde att den långa promenaden på förmiddagen (och en kortare på eftermiddagen och till det lite trädgårdsarbete) skulle sätta sina spår. Men det var tveksamt om det hade så stor betydelse. Dagens tid, 31.45, var två minuter bättre än samma runda för en vecka sedan. Men jag har tidigare år haft som mål att komma under 30 minuter på rundan så det är lite kvar.

Inga kommentarer: