tisdag 17 februari 2009

Vad är ett scoop?

Jag förstår att tidningen Metro gjort ett av sina största Scoop någonsin. Allas vår statsminister Fredrik Reinfeldts pappa har åkt fast för rattfylla! Onekligen ett riktigt scoop.... Eller? Att en politiker (och tillika nämndeman) inte har bättre omdöme är anmärkningsvärt. Men, hur mycket jag än borde njuta av att Bossen Fredrik får problem så kan jag inte se att det har med saken att göra. Låt dom lösa det inom familjen. och inom Moderaterna i Täby. Det räcker.

Mer pinsamt är egentligen de ständiga rapporterna om vad det är för politiker som styr vår EU-kollega Italien. Ett land som vi alltså är i union med styrs av ett gäng hel- eller halvrasister med ibland fascistoida drag. En av Berlusconis ministrar, Roberto Calderoli, är ökänd för yttranden som att homosexuella är äckliga. För att ha uppträtt i en tröja med Muhammedkarikatyr. Och för att ha arrangerat en "svinets dag" i ett muslimskt dominerat område - för att provocera naturligtvis. Nästa projekt är väl en liknande "svinets dag" i en judisk förort? Varken muslimer eller judar äter svinkött. Något som har en lång tradition och hör samman med att svinfläsk tål värmen mycket sämre och snabbt blir ohälsosamt att äta om det inte behandlas. Å andra sidan behöver vi inte åka många mil (Danmark...) för att komma till ett annat land som har en regering som sitter i rasisters knä. Kan det finnas något samband med att både länderna styrs av Högern?

Men även våra svenska moderater verkar fiska i de grumliga vattnen. En arbetsgrupp inom Moderaterna har tydligen lagt fram ett förslag om ändrad invandringspolitik. Förslag som uppenbart fiskar i de grumliga vattnen. Ett av förslagen skulle tydligen vara det regelbundet återkommande kravet på invandrare att göra svenskprov för att få bli svenska medborgare. Jag är rädd för att det innebär att min autistiske son Kimmy skulle förlora sitt svenska medborgarskap. Han skulle inte klara ett sådant prov. Ingen talförmåga och förstår bara enstaka ord. Skriv om!

I Aftonbladet skriver Martin Aagård under rubriken "Slå ett slag för vandalismen" och mer eller mindre försvarar den s.k. konstnären NUG som, som sitt examensprov på Konstfack, vandaliserade en tunnelbanevagn för 100.000 kronor. Jag tror att jag ska ta reda på var Martin bor, och sedan tänkte jag själv passa på att göra en installation (konstverk) i protest mot vårt anonyma samhälle. Jag tänkta krossa rutorna i hans bostad medan en kompis videofilmar, och sedan avsluta filmen med en närbild på Martins förvånade ansikte när han sticker ut huvudet genom den kraschade rutan och får en dos svart färg från en sprejflaska i nyllet. Visst hade det varit ett underbart konstverk i protest mot vårt anonyma samhälle. Jag såg att NUG sålde numrerade videokopior på sin vandalisering för ett antal tusenlappar per styck. Undrar hur mycket galleristen Andreas Brändström som säljer filmerna skulle kunna sälja mitt konstverk för. NUG hade tydligen bara 5 numrerade kopior. Men jag tycker att konst ska vara för folket, så jag vill ju sälja att icke begränsat antal kopior så att alla nås av min konst. Fast jag kan väl bara få sålt ett exemplar, sedan finns hela skiten för nedladdning på The Pirate Bay och jag får inte ens in för hyran av videokameran, ännu mindre för inköp av sprejfärg och hammare. Jag tror jag lägger ner projektet!

Slutligen kan jag berätta att det var kallt som f-n i dag. Ca -10 grader på morgonen när jag cyklade till jobbet. För norrlänningar låter det väl inte så mycket. Men dels upplevs 10 grader som kallare här nere än "där uppe bland fjällen" pga omgivningen (luftfuktighet osv) och dels är man ju inte van och har inte kläder osv anpassat för det. Tur att det inte blåste! Och under dagen har det varit soligt och fint, så det har varit skönt om man bara hade ordentligt på sig. Men, VÅREN VORE HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN! Vissa vårtecken har i och för sig visat sig. Jag såg i helgen att rabarbern tittat upp lite. Jag räknar med att dom krupit ner igen i dag?

Inga kommentarer: