söndag 15 februari 2009

Kastastrofen är nära

Jag har en bekännelse att göra. I dag på morgonen var mina abstinensbesvär allt för svåra. Jag måste helt enkelt för mig själv, för min familj och för alla andra som bryr sig om mig göra ett erkännande. Jag har ett missbruksproblem! I dag på morgonen fick jag ingen morgontidning! Det fanns ingen i brevinkastet när jag skulle hämta den inför högtidsstunden i sängen. I panik gick jag och kollade så att ingen tagit den och lagt på köksbordet. Och jag hade redan börjat skaka lite av abstinens när jag frågade Kevin om han hade tagit hand om den. Det var till slut inget annat att göra än att ringa och klaga (numret finns för säkerhetsskull inprogrammerat i telefonen). Det blir inte bättre av att jag blivit van vid två morgontidningar under en tid. En månads prov på Dagens Nyheter tog slut för några dagar sedan. Och det är lite kvar innan jag kan få en månad Svenska Dagbladet som premie. Och till det så var inte Aftonbladet kommen när jag skulle köpa den. Jag erkänner - JAG ÄR LÄSOMAN!

Som fortsättning på ovanstående kan jag berätta att jag till frukosten (tack Angeli för nybakade scones) tvingades läsa i veckans nummer av Dagens Media (några nummer som gratisprov...). En tidning som handlar om media, men allra mest reklam i media. Och väl främst läses av folk i reklambranschen. Läser man Dagens Media på nätet kan man se att reklammänniskor helt uppenbart är mycket omogna människor. I dagens webbaserade informationssamhälle är det som bekant helt naturligt med kommentarsfunktioner kopplade till artiklar på nätet. De mest omogna kommentarer man kan få läsa på nätet hittar man just från Dagens Medias läsare. Hur insnöade många inom reklambranschen uppenbarligen är ser man också på resultatet av den webbenkät som gjorts med frågan: "Bör man tillåta reklam i bloggtexter?". Var fjärde som svarat tycker: "Ja, varför inte." En så stor andel av reklamfolket tycker uppenbarligen att det är helt OK med textreklam i bloggar. Dvs att bloggaren i sin text skriver positivt om varor och tjänster utan att ange att han/hon gör detta eftersom han/hon fått betalt för att göra detta, inte för att han/hon tycker detta. Bloggaren är pengasniken och lurar helt enkelt sina läsare. Och var fjärde tycker uppenbarligen att detta är helt OK. Skäms dom inte? Det ska för ärlighetens skull påpekas att en majoritet, tre fjärdedelar, tycker att: "Nej, reklam ska tydligt annonsmärkas."

Skåne är bäst
Och apropå kommentaren för några dagar sedan om utförsäljningen av den allmänna servicen till lägstbjudande, men betald av de anställda, så ser jag i dagens tidning (den kom så småningom) att Region Skåne sålt ut sjukvårdens akuta hembesöksverksamhet till företaget Carema. I fortsättningen ska hälften så många läkare göra dubbelt så mycket jobb. Det kommer säkert att fungera jättebra - för Caremas aktieägare alltså!

Gårdagskvällen tillbringades på bio. Kevin hade framfört önskemål om att se filmen Valkyria. Filmen om det mordförsök på Adolf Hitler som gjordes 1944 av en grupp tyska officerare som på så sätt ville sätta stopp för kriget (som ju då börjat gå dåligt för tyskarna) genom att röja der Führer ur vägen och själva sedan ta makten. Tyvärr misslyckades ju attentatet så kriget fick fortsätta till det bittra slutet och de inblandade avrättades snabbt. Filmen är inom en genre som jag själv inte är allt för överförtjust i. Jag föredrar komedi och en chans att få mig ett gott skratt. Och så är det verkligen inte i denna filmen. Vad jag ska anmärka på vet jag egentligen inte. Möjligen att nästan alla tyskar framställdes enligt gällande schablon Nummer 1 A. Jag nöjer mig med att ge filmen 2 (eller möjligen 3) tändhattar. Men Kevin som har ett stort historiskt intresse ger den 4 tändhattar.

I går höll tydligen ett antal tyska nassar en minnesdemonstration över offren för bombningarna av Dresden. Bombningar som helt klart hade fördömts som rena terrorbombningar och som krigsbrott om det inte varit för att dom utfördes av krigets vinnare och de som sedan skrev historien. För övrigt har jag ingen som helst förståelse för de nassar som demonstrerat. Deras motiv är helt andra, och syftet är att försvara andra ännu värre brott!

Inga kommentarer: