onsdag 25 februari 2009

Glöm inte att betala skatten med ett leende

Jag ser att Skatteverket intresserar sig för bloggsfären. Man har tydligen valt ut 25 framgångsrika bloggare och granskar hur dom deklarerar sina inkomster. Granskningen har precis börjat, men man har tydligen redan hittat en hel del. Genom att titta på vilka produkter bloggarna skriver om, titta på vilka inkomster man deklarerar OCH sedan göra en kontroll med företagen som omnämns så är man tydligen på väg att hitta en hel del kosing som våra upphausade bloggare i ivern glömt av.

Själv kan jag berätta att jag på ungefär ett år tjänat in 500 kronor på de bannerannonser som återfinns på Sven Tyckers orginal på swl.nu. Tradedoubler har därför i dagarna betalt mig 258 kronor. Detta efter att ha betalt skatt och arbetsgivareavgifter på pengarna. En hel del av inkomsterna kommer nog från när jag själv köpt varor via bannerannonserna... Däremot har jag inte lyckats få något företag att betala mig (eller ge förmåner) som tack för ett positivt omnämnande i bloggen. Kan detta ha något att göra med att jag har för få besökare? Hur som helst betalar ju pengarna en liten del av webbhotellhyran!

Och på tal om Skatteverket så har tydligen antalet skattesmitare i utlandet som fastnat i nätet ökat med 30% från 2007 till 2008. 596 miljoner kom in till statskassan istället för att ligga och trycka i diverse skatteparadis (som ju egentligen borde kallas skattehelveten). Och på tal om dylika länder så såg jag att en officiell amerikanska representant uttalat sig om att världens största hus måste finns på Caymanöarna. På exakt samma adress på ön finns 14.000 amerikanska företag.

USA:s utrikesminister Hillary Clinton har offentligt kritiserat Israel för att medvetet sätta käppar i hjulen för att förbättra den humanitära situationen i Gaza. Man stoppar t.ex. all införsel av pasta (endast ris godkänns, eftersom detta är vad som står på listan). Det är också stopp för införsel av cement, metall, plast, fönsterglas och annat byggmaterial som behövs. Samtidigt är Israel på väg att få en ny premiärminister (Benjamin Netanyahu) som är emot en palestinsk stat, är motståndare till att lämna ifrån sig ockuperad mark och inte vill utrymma några bosättningar på ockuperad mark. Jag såg att Palestinas president Mahmoud Abbas var på besök i Sverige och då uttalat att enda chansen till fred är en samlingsregering mellan Fatah och Hamas. Och den officiella svenska reaktionen var tydligen att denna regering bara fick innehålla ledamöter som stödde en tvåstatslösning för att Sverige skulle hålla kontakterna öppna. Jag utgår ifrån att Fredrik och Calle ställer exakt samma krav på den nya israeliska regeringen. Om den nya israeliska regeringen innehåller ledamöter som säger nej till en palestinsk stat så säger vi upp samarbetet med Israel. Eller hur Calle?

För övrigt undrar jag vart sans och vett tagit vägen efter Vickan och Dannepojkens förlovning.Aftonbladet ägnade en hel bilaga åt det hela (en bilaga som mycket tjockare än resten av tidningen). Och jag utgår ifrån att Expressen med lokala upplagor (Kvällspesten t.ex.) gjorde lika. Nå'n realism får det väl finnas. Det hela styrker mig i min uppfattning att det enda rätta är Republik.

Slutligen ser jag att Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara fortsätter att visa sin höga kompetens för jobbet. Efter en bloggdiskussion om en bugg på Ryanairs hemsida gick "kommunikationschefen" ut med följande: - ”Ryanair kan bekräfta att Ryanairanställda har engagerat sig i en bloggdiskussion. Det är Ryanairs policy att inte slösa tid och energi på att diskutera med idiotiska bloggare och Ryanair kan bekräfta att det inte kommer hända igen. Galna bloggare kan behålla bloggosfären för sig själva när vårt folk är upptagna med pressa priserna på flygresor.” Och göra bort sig kan vi komplettera med. Jag vidhåller vad jag sagt tidigare, Ryanair är INTE ett seriöst företag. Fast jag håller med om att en massa bloggare är ganska galna...

Inga kommentarer: