torsdag 26 februari 2009

Bye bye Försäkringskassan

Försämringskassan
Dagens skratt fick jag i dag när jag på jobbet fick ett vidarebefordrat mejl från Försäkringskassan. Informationen gick ut på att från mitten av mars kommer Försäkringskassans service i Åstorp att ske med hjälp av Arbetsförmedlingens personal två dagar i veckan. Vill man prata med någon som kan Försäkringskassan får man ringa, eller boka en tid eller åka till Helsingborg (så länge där är öppet). Jag hade ett litet samtal med Arbetsförmedlingen, och dom berättade att dom fått en snabbkurs i att hitta på Försäkringskassans hemsida... I min naivitet trodde jag faktiskt att man från FK:s sida hade bromsat avskaffandet av den personliga servicen efter all kritik. Men inom FK gäller tydligen att om kartan inte överenstämmer med verkligheten så är det kartan som gäller. Undrar om mina gamla kollega, numera informationsansvarige Kerstin Holst, besvarar mitt mejl där jag ber om lite förtydliganden. Jag hade för några månader sedan synpunkter på hur hemsidan fungerade, men det har man inte svarat på.

Rent allmänt håller all service på att avskaffas på mindre orter. För att stötta bilindustrin och öka beläggningen på tåg och bussar så flyttas all service från de mindre orterna till köpcentra eller större städer. Mindre orter ska inte vara självständiga samhällen utan ska bara vara sovsamhällen. Senaste beskedet för Åstorp är att SE-Banken bestämt sig för att lägga ner sitt kontor i Åstorp och flytta till Helsingborg. Bye bye!

Det är tydligen sportlovsvecka i Stockholm denna veckan. TV pratar helt plötsligt om "sportlovsväder" och "sportlovsaktiviteter". I Skåne var det sportlov förra veckan, och nästa vecka är det sportlov i andra delar av landet. Men just denna vecka är det i Stockholm, och det är följdriktigt just denna veckan som det Stockholmsfixerade TV pratar om sportlovet.

Med tanke på gårdagens tankar om bloggreklam så tänkte jag göra ett nytt försök att få rabatt hos Telia. I en undersökning av kundnöjdheten bland de svenska digital-TV kunderna hittar jag intressanta siffror. I topp hittar vi Telia följt av Boxer. I botten ComHem och Canal Digital. Det är uppenbart att Staten inte är så dåliga som företagare. I varje fall inte om man vill ha nöjda kunder! (Till Telia: - kan vi tänka oss 25% rabatt på nästa räkning som tack för reklamen?"

Jag fick det nya numret av tidningen Råd & Rön i posten i dag. En alltid spännande läsning är deras s.k. Svarta Listan som är en lista på företag som inte följer utslagen i Allmänna Reklamationsnämnden. Det är allt från små företag som kommit i konflikt med en kund via små oseriösa företag till stora företag som kommit på kant med någon kund. Några enstaka företag har flera prickar. och i sedvanlig ordning leds ligan av Ryanair med 13 ärenden denna månaden. Företaget jobbar hårt på att ligga i topp varje månad. Finns det inget sätt att sätta stopp för oseriösa företag?

Dagens skratt fick jag i morse när jag hörde att man gjort den största undersökningen någonsin för att utröna vilken bantningsmetod som var den mest effektiva om man ville gå ner i vikt. Det visade sig att det mest effektiva var att äta mindre! Att hoppa över kolhydrater, eller GI-metoden eller alla andra kvacksalverimetoder var bara löjan. Ät mindre, se'n hade det inte så stor betydelse vad man äter.

Inga kommentarer: