lördag 14 februari 2009

Kärnkraftslobby på frammarsch

Jag lyssnade på radions lördagsintervju med IF Metall:s ordförande Stefan Löfven i dag. Ibland kan man tro att han missförstått något. Visst är han ordförande för något som börjar på M. Men, kan inte hans medlemmar berätta för honom att det är Metall han är ordförande för, inte Moderaterna. Han låter nästan mer moderat än Fredrik Reinfeldt. Medan Fredrik Reinfeldt kritiserat Volvo för att samtidigt som man sparkar personal och begär hjälp från staten så delar man ut 4 miljarder till aktieägarna så sitter Stefan Löfven och försvarar aktieutdelningen och detta samtidigt som han tycker att skattebetalarna ska hjälpa Volvo. Och medan hans fackliga kollegor inom SEKO och Elektrikerna hoppat av kärnkraftslobbyn fortsätter den gode Stefan att sitta i Kapitalets knä och kräva en utbyggnad av kärnkraften.

För omkring en vecka sedan födde Nadya Suleman i USA åttlingar. Något som väckte viss uppmärksamhet. Det är ju inte så ofta det händer. Det har i själva verket bara hänt en gång tidigare och att barnen överlevt förlossningen. Men, händelsen aktualiserar verkligen frågan om etik inom läkarkåren. Nadya är ensamstående mamma. Hon har redan 6 barn tidigare. Hon är arbetslös, bor hemma hos sin mamma och lider av schizofreni och paranoia. Alla barnen är födda efter konstgjord befruktning. Jag accepterar att kvinnor som inte kan få barn ska få hjälp till att få detta. Men det får finnas gränser. Den läkare som vid en fertilitetsbehandling sätter in 6 ägg hos en kvinna som redan tidigare fött 6 barn har inte den etik som krävs för att få fortsätta som läkare. Mina tankar går till Nadyas mamma som tvingas ta hand om sin dotter och sina 14 barnbarn. Och min tanke går till de 14 stackars barnen.

För övrigt har det i dag varit riktigt härligt väder. Strålande solsken och någon minusgrad. Så det finns kanske anledning att kommentera avsaknaden av joggingrapporter. Under veckan hinner jag dåligt, förra helgen kändes det inte så lyckat efter att ha gått igenom två omgångar med magsjuka under veckan. Och det är tveksamt även denna helgen eftersom jag har lite ont i en fot. Visst är jag skicklig på att hitta på ursäkter?

Jag såg i bladet (lite så där apropå Alla Hjärtans Dag) att det börjat bli populärt att hyra ut sig själv för att göra sig en extra hacka. Jag vill därför härmed deklarera att om det är någon (man eller kvinna) som vill betala för att bjuda mig på middag så är det bara att höra av sig. Jag ställer gärna upp på ett trevligt samtal, både före och efter måltiden. Däremot ställer jag inte upp på något (ni vet precis vad jag menar) efter måltiden. Priset för att få mig att ställa upp på den typen av tjänster kan INGEN betala. Hör av er!

Inga kommentarer: