söndag 8 februari 2009

Karensdagen som klasslag

Aftonbladet har i dag en artikel där doktorn uppmanar oss att inte gå till jobbet när vi är sjuka. Men, det är ju just det som samhället vill att vi ska göra. Har du tillbringat natten sittande på toaletten så ska du släpa dig till jobbet på morgonen. Du kan ju alltid ta det lugnt. Är du snuvig och har lite lätt feber? Varför stanna hemma, det är bättre för samhället att göra ett försök. Att du troligtvis smittar ner några arbetskamrater har ingen betydelse. Det är ju för att du verkligen ska släpa dig till jobbet som man infört karensdagen i sjukpenningen. Innan du bestämmer dig på morgonen för att inte gå till jobbet ska du en extra gång tänka efter om det verkligen inte är möjligt att släpa sig dit. Att karensdagen sedan dessutom är en klasslag gör det inte bättre. Har du ett fysiskt mindre ansträngande jobb så kan man alltid "sitta av dagen". Men är jobbet fysiskt ansträngande, eller du kanske jobbar i vården osv. Då är du tvingad att lägga ribban mycket lägre. Jag väntar nu på Aftonbladets uppföljning, intervjuer med ansvariga politiker (på båda sidor) om varför Sverige har en karensdag när andra länder klarar sig utan.

Och nu har jag i varje fall blivit vänsterpartist
Såja, i dag är det äntligen dags att redovisa vad Bloggparti tycker om Sven Tycker på SWL-domänen där den kompletta bloggen alltid finns. Och nu har jag i varje fall blivit vänsterpartist och slipper gömma mig bakom en tidning när jag beskylls för miljöpartistiska, eller ännu värre, centerpartistiska böjelser. Men fortfarande ligger de centerpartistiska, folkpartistiska, miljöpartistiska och kristdemokratiska böjelserna bra till. Moderaterna ligger mindre bra till, men allra sämst ligger Socialdemokraterna till. Jag för min del tror att hela testet är ett skämt. Jag såg att Pierre Schoris blogg (han var inte särskilt flitig bloggare) var den mest moderata bloggen dom uppmätt. Resultatet är nog sämre än till och med de politiska opinionsundersökningar som media älskar att presentera - och jag själv älskar att kommentera.

Isabella har inte med ett ord i sin blogg kommenterat den kritik som framförts för hur hon tigger gratisprodukter mot textreklam. Hon är väl fullt upptagen med att visa kläder från H&M, Diesel, Topshop eller ätbart från OLW och Lindl. Dom betalade väl bättre. Däremot har pojkvännen Nisse på sin blogg tyckt att det är så grymt orättvist att dom ska få kritik för att dom visar hur sjukt pengakåta dom är. Taskigt, men fullt berättigat!

Melodifestivalmaratonpesten har inletts. För den som är trött på hela spektaklet 5 minuter efter det att första programmet har börjat inleds nu en jobbig period. SVT uppför sig värre än kommersiella skitkanaler och drar ut på det hela i en ren evighet. Och dessutom ska man pinas med spekulationer, efterhandssnack, kommentarer och sladder i tidningarna i all evighet. Jag önskar att jag hade kunnat somna in och vakna när hela spektaklet är över.

Avslöjandena från Malmöpolisen står nu som spön i backen. I samband med utbildning av poliser i ett nytt datasystem fick dessa skapa fingerade personer för att jobba med. Det blev bland annat "Oskar Neger" och "Neger Niggersson". Och på annat håll berättas om en poliskommentar när Islamic Centers stora moské för en tid sedan brann: "Det kan svartskallarna gott ha." Den som har den typen av förutfattade meningar om olika grupper i samhället är inte värdig att vara polis (eller ha något annat jobb där man är representant för en myndighet). Det är uppenbart att det finns ett antal poliser som borde omplaceras till vaktmästarjobb eller arkivering. Dom ska INTE tjänstgöra som polis och ha den rätt till ingripande som man som polis har. Jag tar för givet att man nu på allvar tar itu med rasism inom kåren. Det är dags för den stora majoriteten att ställa krav. Jag tror nämligen att den överväldigande majoriteten av poliskåren är seriösa poliser. Men det är dags för dessa att säga ifrån. Deras jobb blir mycket svårare när idioter förstör för dom.

Slutligen kan jag berätta att jag var på bio igen. Tredje gången i sträck var det Angeli som fick följa med på bio. Jag hade kommit över några biljetter till en förhandsvisning av Bedtime Stories en ny Disneyfilm med Adam Sandler som Skeeter Bronson. Handlingen går i korthet ut på att Skeeter under en vecka ska passa syrrans två barn medan hon åker bort. Och på kvällen måste han berätta en saga för barnen. Och det visar sig att sagan sedan inträffar den följande dagen. Sagorna utspelas hos indianer och cowboys, på riddartiden, på romartiden osv men dagen efter blir som sagan. Och naturligtvis finns det i sagan (och i verkligheten) både onda och goda (Skeeter förståss). Och det blir också naturligtvis ett lyckligt slut när Skeeter får sin prinsessa och dom lever lyckligt i alla dagar. Men filmen är mysig, och det är ganska ofta som publiken skrattar hjärtligt. Angeli gillade den skarpt. Jag ger filmen fyra marsvin. Den har premiär den 18 februari.

Inga kommentarer: