söndag 22 februari 2009

Next stop Malmö

Jag har använt en del av dagen åt att resa till metropolen Malmö. Ända sedan före tonåren har jag som hobby varit intresserad av DX-ing / Kortvågslyssning. En hobby som är under utdöende. Det var många år sedan Riksförbundet (Sveriges DX-Förbund kom fram till att medelåldern steg med 1,5 år per år. De enda tillkommande nya medlemmarna var gamla stofiler som återvände till hobbyn. Malmö Kortvågsklubb är enda kvarvarande klubben i Skåne så de närmast sörjande träffades för årsmöte i dag. Vi konstaterade vid dagens träff att i början när vi träffades så handlade nog diskussionerna när radion avklarats om mopeder och annat spännande. I dag handlade det om pensioner och ålderskrämpor. Men, det är kul att träffas. En gång i tiden hade vi här i Åstorp en av Sveriges mest livaktiga klubbar, DX-Klubben KMB. En sökning på Google visade precis att ett av våra special-QSL helt nyligen sålts på Tradera för 20 spänn. Någonstans i mina gömmor finns nog en hel bunt sådana... Jag undrar förresten vart KåGe som jag såg hade undertecknat QSL:et tagit vägen. Det är KåGe som är K:et i KMB. Dom andra var Magnus och Bertil. Det berättas att dom bestämt sig för att bilda en DX-klubb efter ett misslyckat fiskarfänge. Dom visste knappt vad DX-ing var, men en riktigt aktiv klubb blev det. Själv blev jag inlurad i styrelsen på min första träff, som råkade vara ett årsmöte. Jag blev vald till vice sekreterare. Ordinarie sekreterare, Cecilia, visade sig sedan aldrig mer på föreningens möten...

Jag har alltså suttit några timmar på tåg under dagen. Jag har alltid trivts med att åka tåg. Förr kunde man försöka sätta sig bredvid någon som man kunde ha ett spännande samtal med. Men i dag verkar folk rädda för att prata, om det inte handlar om i en mobiltelefon. I dag får man istället inrikta sig på att avlyssna spännande mobilsamtal. Fast, om jag ska vara ärlig, så är det mest störande. I dag hade jag på nervägen en tjej ett par säten bort som verkade tillbringa hela resan pratande i telefon. Hon hann mellan Helsingborg och Malmö avverka en 6-7 samtal. Och det var delvis spännande att höra om hennes kärleksaffärer och bekymmer. Men att höra henne berätta om kompisar som "hon är så jävla ful, jag skäms för att gå ihop med henne" eller "fan vad hon är tjock" osv är mindre kul. Själv undrar jag om hon var på väg till någon maskerad. Hon ägnade mesta tiden när hon inte pratade i telefonen åt att sminka sig. Och såg till slut ut kring ögonen så att jag hade skämts för att bli förknippad med henne. Vad är det som gör att dagens tjejer tror att ju mer svart kring ögonen desto bättre? Det ser ju ut som F-N!

Gårdagens snö har under dagen töat bort i stort sett allt. Det sista försvinner i det regn som faller för tillfället.

Jag noterar förresten att lillknugen tydligen börjat festa om här uppe i Nordvästskåne. I helgen var han tydligen med kompisar från Båstad och slog runt på krogar i Ängelholm. Som omväxling från innekrogarna kring Stureplan i Stockholm. Och det får han väl göra, det känns bara lite taskigt att det sker för mina skattepengar. Inför republik och låt de bortskämda fjantarna finansiera sitt playboyliv själva.

Inga kommentarer: