onsdag 9 augusti 2006

Reklamens våldtäkt på människan

Jag ser i bladet (och hörde på TV) att en stor del av de svenska politikermakthavarna vill hitta sätt att begränsa reklamen, utan att det går ut över yttrandefriheten. Och tänk att det håller jag med om. Reklam är nödvändig ibland, och ett nödvändigt ont ibland. Men när den blir för påträngande är den på gränsen till brottslig. Reklam via epost, SMS, telefon osv ska naturligtvis vara förbjuden om jag inte uttryckligen accepterat att den får skickas. Reklam på TV, radio osv måste vara utformad på ett sätt så att den inte förstör det man vill göra, lyssna på ett radioprogram eller se en film på TV och så vidare. Precis som man självfallet inte stoppar in reklamtext mitt i tidningstext. Reklamen ska vara tydligt avskiljbar och möjlig att undvika för den som inte vill ha den.

Fast politikernas välgrundade önskemål tycker reklambranschen att dom ska skita i. Men det säger mer om reklambranschen än om våra politiker. Aftonbladet har på sin sida en omröstning om var vi tycker reklamen passar bäst. 0,5% röstar på SMS och 0,8% via epost! Inte trodde jag att det finns så många darrhänta vid datorn som inte lyckas klicka rätt?

Inga kommentarer: