lördag 12 augusti 2006

Hallandsåstunnelns positiva effekter

Hurra! Nu har dom stängt av min gång- och cykelväg till centrala Åstorp och järnvägsstationen. Jag kan förstå att ni undrar om jag fått solsting (eller med tanke på regnet kanske snarare fuktskador i träskallen). Men glädjen beror på anledningen till avstängningen. Det betyder nämligen att man ser ljuset i tunneln, och med tunneln menar jag tunnelbygget genom Hallandsåsen. Och detta fordrar kanske en närmare förklaring.

Den gång- och cykelväg som Banverket och kommunen nu stängt av korsar järnvägen mellan Åstorp och Ängelholm. Och vad man skall göra är att bygga en tunnel under järnvägen istället fär den plankorsning med bommar som i dag finns. Järnvägslinjen är en del av Västkustbanans kommande godsstråk. När tunneln genom Hallandsåsen är färdig skall godstågen från kontinenten och mot Västkusten (med Göteborg) och Norge passera genom Åstorp. Och det innebär en stor ökning av trafiken på linjen jämfört med i dag. I dag är det så att nästan hälften av tågen på linjen är transport av betongelement till tunnelbygget från en speciellt byggd fabrik här i Åstorp. I motsats till vad många kritiker av tunnelbygget tror är nämligen huvudsyftet med tunnelbygget inte att snabbtågen till Göteborg ska komma fram 5 minuter snabbare. Det handlar om godstrafiken som har mycket stora problem att ta sig över Hallandsåsen (för brant och för kurvigt på nuvarande bana). I dag tvingas därför den mesta av godstrafiken ta en annan väg. Ett alternativ till tunneln hade varit att bygga en ny järnväg över åsen. Men detta hade varit ett sämre alternativ. Hur det hade sett ut kan man studera om man tittar på hur motorvägen E6 skär rakt igenom åsen som ett enorm stort fult minnesmärke äver hur makthavarna tycker att bilismen är viktigare än miljöhänsyn. Så även om den gamla banan över Hallandsåsen nyligen i en omröstning utsetts till en av Sveriges vackraste järnvägssträckor har tunneln många positiva effekter. En annan är att upprustningen av Västkustbanans upprustning för godstrafik är en förutsättning för persontrafiken från Åstorp till Lund-Malmö ska komma igång igen. Förhoppningsvis från Ängelholm via Åstorp och ner på Söderåsbanan. Banverket har hållit på hela sommaren med att bygga om signalsystemet och ställverket på bangården i Åstorp. Alltså är stängningen av gång- och cykelvägen en positiv händelse.

Ibland kan man få ett stort skratt. I dagens HD finns en insändare från Therese Boström (MUF) i Helsingborg. Hon har upptäckt att Helsingborg har en större kulturbudget än jämförbara städer. Och det kan man ju inte som MUF:are acceptera. Alltså argumenterar hon för att minska subventionerna och höja biljettpriser och sponsring. Och det är ju smart. Högre biljettpriser till Stadsteatern minskar ju antalet besök, och då kan man minska antalet föreställningar. Samma med Konserthuset. För att inte tala om Dunkers Kulturhus. Redan i dag ganska ödsligt om jag får säga det. Det kan man ju lika gärna sälja till någon som vill öppna varuhus där. Teaterföreställningar och konserter kan ju avbrytas av budskap från sponsorerna. Kan man ha reklam mitt i TV-program så? Men varför inskränka sig till kulturen. Mitt i centrala Helsingborg finns det populära badet Fria Bad. Ta inträde och döp om till Ofria Bad. Varför ska kommunen subventionera badarna? Taskigt för Therese är att de fyra högerpartiernas ledare i Helsingborg samma dag på HD:s debattsida har ett inlägg med rubriken "Helsingborg ska bli mest attraktiva staden".

Äntligen har FN:s säkerhetsråd antaget en resolution som kräver slut på stridigheterna i Libanon. Israels svar är att fördubbla styrkorna och intensifiera kriget så att man hinner skapa (läs bomba fram) en så bred befolkningstom buffertzon som möjligt innan resolutionen träder ikraft. Senaste bombmålet var förresten en konvoj med flyktingar och sjuka på väg till sjukhus - som hade fått klartecken från israelisk militär. Men det glömde man visst en timme senare när bomberna började falla över konvojen.

Inga kommentarer: