måndag 20 mars 2023

Sista varningen

» Fast det struntar vi alla i.

FN:s klimatpanel har konstaterat att den uppvärmning av jorden med till idag 1,1 grader som skett beror på mänsklighetens sätt att leva. Det mål som satts upp om en maximal ökning av temperaturen på 1,5 grader kommer vi inte att klara.

Det kommer ändå att gå åt skogen, så då kan vi lika gärna strunta i målen. Varför ska jag slopa min semester på Maldiverna? Jag kan väl inte hjälpa att jag vill ha en fin bil? Jag vill väl inte se några vindmöllor i mitt synfält?

Och visst finns det frågetecken? Det är kanske inte så illa trots allt? Egentligen är det ju bara skönt om det blir lite varmare?

Kom inte kräv att JAG ska göra några uppoffringar! Det får någon annan göra!

Läs:
FN:s klimatpanel: människan orsaken till klimatkrisen. - SVT
FN:s klimatpanel: Ohållbar livsstil värmer planeten. - SVT
Det här är klimatforskarnas sista varning. - SVT

Inga kommentarer: