torsdag 16 mars 2023

Nästa bankkrasch

» Ibland går det för fort.

Har ni sett i nyheterna och här på Sven Tycker att på bara några dagar har tre amerikanska banker gått på pumpen? Bankkundernas pengar har räddats av de amerikanska skattebetalarna genom en form av bankgarantier. Men investerarna har haft mindre tur. När det gäller den största av dessa tre. Silicon Valley Bank, så har det ju visat sig att bankens vd, Greg Becker, bara några veckor innan kraschen sålde aktier i banken för motsvarande 3,6 miljoner dollar. Banken försökte få in nytt kapital, men misslyckades så det var pumpen som gällde. Läs vad jag skrev i måndags om hur banken betalade ut bonus till personalen samma dag som kraschen..

Banker rånar
En bank som tydligen lyckats med att få in nya pengar var däremot den schweiziska storbanken Credit Suisse som fått låna upp motsvarande 560 miljarder kronor från den schweiziska centralbanken. Så den ska väl klara sig? Det här är ju ingen småbank utan jag tyckte mig se att det är Europas 17:e största bank.

När spekulanterna vill ha snabb utdelning går det fort upp, men när det vänder ner går det snabbt ner när alla de upplånade pengarna ska betalas tillbaka med pengar som inte finns längre. Det är inte synd om dom! Däremot är det synd om alla de som oskyldigt drabbas av en krasch. Sedan är det ju synd om mig som förlorat pengar på min aktieportfölj som nu ligger på under 80.000 kronor, den lägsta nivån det här året. Snyft!

Samtidigt höjer nu riksbankerna runt om i världen räntorna för att bromsa upp inflationen. Det är så det fungerar fick jag lära mig när jag för mååånga år sedan läste Nationalekonomi vid Lunds universitet. Dom teorierna gäller fortfarande. Riksbanken har som mål att vi ska ha en inflation (prisökningar) på 2%. Blir den under detta sänker man räntan för att sätta eld i baken och när inflationen stiger för mycket höjer man räntan för att tvärbromsa.

Det var av denna anledning som vi blev bortskämda med 0-ränta en lång period och till och med minusränta. Nu höjer man räntan för att bromsa i syfte att sänka inflationen. Tyvärr tror jag att inflationen beror på andra orsaker som inte påverkas av den svenska räntan. ECB har precis höjt sin ränta till 3% för Euroområdet. Så nu förväntas Riksbanken inom kort höja den svenska räntan ännu mer. För att bekämpa något som inte påverkas av den svenska räntan!

Välkomna till vår underbara framtid!

Inga kommentarer: