onsdag 25 april 2018

Mamatummy Day

» Uttalande att ångra

Alla kan vi väl egentligen hamna i en situation där något vi sagt för en tid sedan faktiskt har visat sig vara mindre lämpligt när vi har fått mer fakta. Den som då kan medge detta förtjänar all respekt. Sedan finns det andra som vägrar inse att dom kan ha haft fel. Låt mig ta ett exempel. Det handlar om ledamoten i Svenska Akademien Horace Engdahl, som sitter på stol 17 sedan 1997. Horace var under 10 år också dess ständiga sekreterare. Hur som helst så sade Horace Engdahl för drygt två år sedan så här om den s.k. Kulturprofilen Jean-Claude Arnault:

Snille och smak? Pyttsan!
- "Han lever det goda livet, han är nästan ensam om det, den ende som har förstånd, han borde göra om Forum till en stilskola för unga män: bli inte hipsters, bli gentlemen!"

När Horace Engdahl kommer med den här verkliga hyllningen så har Svenska Akademien vid flera tillfällen fått varningar om Jean-Claude Arnaults uppförande. Det har också rapporterats om det i media. Men, för Horace Engdahl är han fortfarande en idol, en gentleman. Kanske är det så att det här helt aktuella uttalandet från Horace Engdahl förklarar lite:

- "Att uppvakta kvinnor är inte olagligt och inte alltid impopulärt. Jag har aldrig sett denne person göra sig skyldig till något kränkande eller våldsamt. Det har jag aldrig bevittnat, och aldrig heller misstänkt honom för."

Jag undrar om Horace Engdahl har suttit inlåst för sig själv i Börshuset och missat #Metoo? Faktum är att jag tror att det är Horace Engdahls syn på omgivningen som är det stora problemet för Svenska Akademien just nu. Har ni förresten tänkt på att den här gamla symbolen för just Svenska Akademien innehåller nästan en knytblus!

För övrigt så är ju inte Horace Engdahl ensam om att snacka dumheter och helt tappa kontroll över verkligheten. Det här har inte med Horace Engdahl eller Svenska Akademien att göra. Men jag skrattade gott när jag läste det här citatet:

- "Motståndsrörelsen bombar USA:s ambassad i Stockholm."

Vad det handlar om? Jo, fjantarna i Nordiska Motståndsrörelsen anklagar USA för att gå världszionismens ärenden och i samband med en "demonstration" kastas tre knallskott in på ambassadens område. Hahahahahaha! Bara så där apropå noll koll på verkligheten.

Inga kommentarer: