onsdag 11 januari 2017

Mitt i veckan

» Var kommer hoten från

Jag har förmånen av att medan jag jobbar kunna lyssna på radio. Alltså står radion igång hela tiden, inställd på SR P1. Det är inte alltid jag kan lyssna eftersom jag ju har jobb att sköta också, men periodvis kan jag lyssna ändå. I dag har det varit partiledardebatt i Riksdagen och det har varit en spännande upplevelse att lyssna på. Att t.ex. höra SD:s Jimmie Åkesson försöka prata bort att SD i sin budget vill skära ner på anslagen till SMHI eftersom dom sysslar med effekterna av klimatförändringarna var en av de mer komiska upplevelserna. Fast den stora gemensamma nämnaren i nästan alla debattinläggen var HOTEN!

Media och politiker har i en ohelig allians lyckats skrämma upp svenska folket till max. En äkta svensk vågar inte gå utomhus i rädsla för att bli överfallen, misshandlad, ihjälskjuten eller sprängd i luften i ett IS-attentat. Sitter man hemma ska man sitta och bita naglarna av rädsla för att Ryssland vilken dag som helst kommer att invadera Sverige. Det ÄR farligt att leva. Det finns många risker i livet. Men, kanske ska vi plocka ner riskerna på jorden. Antalet mord i Sverige var faktiskt fler på 1970- och 1980-talet. Under första halvan av 1990-talet skedde det 107 mord i snitt per år i Sverige. Sedan har antalet mord sjunkit. Men har på senare år åter ökat och vi är tillbaka på siffrorna från början av 1990-talet. Antalet mord har alltså ökat, men det är inga fruktansvärda siffror. Men media (påhejade av politiker) har skapat en miljö där vi tror att vi blir ihjälskjutna så fort vi går utanför dörren. Det ska påpekas att det dör t.ex. många fler i trafikolyckor än som mördas. Men vi verkar inte vara vettskrämda av att sätta oss i bilen. Det finns alltså faror i livet. Det är uppenbart att polisen behöver mer resurser. OCH, polisen behöver helt klart en annan organisation. Borgerlighetens införda centralisering har blivit ett fiasko. Rikspolischefen Dan Eliasson har inte ensamt ansvar för polisens problem. De som beslutade om den nya organisationen tycker jag bör ta ansvar också.

Fred
En annan variant på skrämselpropaganda som vi översköljs av är det ryska militära hotet. Helt uppenbart uppblåst för att få argument för att ge militären mer pengar att leka med och driva igenom ett medlemskap i NATO. Vad man glömmer att berätta är att t.ex. är NATO:s militärutgifter ungefär 10 gånger så stora som Rysslands. Medan både USA och de flesta andra NATO-länderna ökar sina militärutgifter har Ryssland (efter några års höjningar) nu åter inlett minskningar av sina militärutgifter. Ryssland har helt enkelt inte råd. Hotet från Ryssland ska inte negligeras, men det är faktiskt dags att ta ner det på jorden. Borgerliga politiker som under åtta år skar ner Försvarets resurser rejält (för att få råd med kraftiga skattesänkningar) borde faktiskt skämmas öronen av sig för att kritisera den nuvarande regeringen för att inte vilja slänga miljarder över militären utan att ens fundera över vad pengarna ska användas till. Det är en överbudspolitik som är skamlig. Det har inte inträffat något akut de senaste månaderna som motiverar överbudspolitiken.

Hotas vi då av IS-terrorister? De flesta terrordåd / politiska mord som skett i Sverige de senaste åren har utförts av högerextremister / nazister / rasister. Men inte heller det hotet ska överdrivas. Nordens värsta terrordåd är Breiviks massmord i Oslo. I dag klagar Breivik mot att den norska staten hindrar honom från att fortsätta sprida sina nazistiska idéer. Just nu pågår ju en rättegång där Breivik stämt den norska staten. Breivik inleder rättegången med att göra Hitlerhälsning. I USA har domen just fallit mot Dylann Roof som i en rasistattack gick in i en kyrka och sköt ihjäl 9 svarta inne i kyrkan. Han ångrar inget utan fortsätter att sprida sin sjuka åsikt om vit makt och hotet från färgade människor. Det finns ett hot från terrorister. Men det är faktiskt dags att ta ner även det hotet på jorden. Det dog mångdubbelt fler i terrordåd på 60-, 70- och 80-talet när grupper som RAF i Tyskland, IRA i Nordirland och andra grupper i t.ex. Italien och Spanien härjade. Det sker terrorattentat, men riskerna för att råka ut för dessa är mycket små. Du kan träffas av blixten, få en tegelsten i huvudet, bli överfallen av en folkilsken hund osv. För att inte tala om trafikolyckor som kräver mångdubbelt fler liv.

Det är dags att ta ner riskerna på jorden. De som blåser upp hoten har ett mål med detta. Och det målet är inte att skydda dig!

» Vad ska vi stödja?

Minska flyget
Debatten om en flygskatt har aktualiserat frågan om vilka sorters resor vi ska stödja. All flygtrafik är ju subventionerad av oss skattebetalare eftersom flyget är befriade från att betala skatt på sitt bränsle. Att det nu föreslagits att flyget istället ska betala en avgift som klimatkompensation har satt igång stora protestaktioner från de som riskerar att få betala några hundralappar mer för sina flygbiljetter. Därför var det spännande att läsa en liten artikel om vilka resor som Trafikverket köper upp och subventionerar av regionala skäl. Artikeln handlar om att nattågen från Norrland och söderut ska få fortsatta subventioner för att fortsätta. Varje resenär på nattågen från Norrland subventioneras med 197 kronor. Förutom länstrafikens tåg och spårvagnar runt om i landet är detta den enda miljövänliga spårbundna trafik som subventioneras. SJ:s övriga tågtrafik ska gå med vinst. Den trafik som kostar Trafikverket mest i subventioner är Gotlandstrafiken som får sammanlagt 376 miljoner kronor. För dessa pengar åker mer än en halv miljon personbilar och all gods fram och tillbaka från Gotland. Men faktum är att de resenärer som får mest subventioner är flygresenärer till en del mindre flygplatser. Dessa kostar Trafikverket 745 kronor per passagerare. Mindre flygplatser går med förlust och bär inte sina kostnader utan måste ha skattepengar för att hålla öppet. Vi subventionerar den miljövidriga flygtrafiken.

För några dagar sedan läste jag att det är på gång att investera ungefär en halv miljard kronor på Arlanda flygplats. Syftet är att USA:s myndigheter ska kunna göra säkerhetskontroller redan på Arlanda innan flygresan till USA. Du får infinna dig tidigare på Arlanda, men kommer ut från flygplatsen snabbare i USA efter ankomst. Undrar om den kostnaden kommer att tas ut av flygpassagerarna till USA, eller om USA:s myndigheter betalar? Kan inte tro det!

Det är dags att lägga pengarna på miljövänliga transporter. Det är dags att investera i kollektivtrafiken och att låta de som förstör vår miljö betala för sig. Inte tvärtom!

Inga kommentarer: