tisdag 24 januari 2017

11 månader till julafton

» Bedragare del 314

Uppenbarligen har jag ännu en e-postadress som jag inte kommer ihåg att jag tecknat. Fast uppriktigt sagt begriper jag inte varför jag skulle ha en e-postlåda hos en serbisk tillverkare av aluminiumprofiler? Det känns lite långsökt faktiskt. Fast spännande om jag ska vara uppriktig. Jag tycker dom kan börja med att skicka mig min innestående lön från Nissal - Power of aluminium. Vad jag kan se så ligger min arbetsplats 17 mil från Sofia i Bulgarien, 20 mil från Skopje i Makedonien, 22 mil från Belgrad i Serbien och 62 mil från Budapest i Ungern. Det känns som en mycket liten mejllåda eftersom den redan är full. Hur som helst så skriver man så här:

Gammal hederlig postlåda
YOU HAVE TWO(2) PENDING MAILS

Mail Center

Dear tycker@swl.nu
Your mailbox quota is full.
This may lead to email system failure and you will not be able to receive more mails henceforth.

To continue using your mailbox, you need to upgrade your mailbox quota immediatey. This service is free.

Upgrade Mailbox Quota Here

Once your account upgrade is completed, your mailbox will work effectively.

Mail Center 2017

Fast, jag ska vara uppriktig, så har jag en misstanke om att det här är en bluff. Det känns dock lite spännande att få veta vad som händer om jag klickar på länken för att uppgradera min mejllåda. Installeras det något spännande litet program på datorn? Får jag frågor om användarnamn, lösenord och bankkonto? Det kanske kostar en slant att uppgradera trots uppgiften om annat och som lätt kan betalas med mitt kreditkort? Eller börjar det att ryka ur USB-uttaget på datorn? Hur som helst så leder länken för att uppgradera mejllådan tydligen till en adress i Ryssland. Det känns lite långsökt och skumt. Jag har därför bestämt mig för att slänga skiten i den digitala papperskorgen. Där kan det ligga med all annan skit som trillar in i mejllådan.

Inga kommentarer: