måndag 29 november 2021

En företagsbransch jag föraktar

» Dessa stockholmare.

Jag kände mig lite splittrad när jag skulle bestämma mig för ämnet för dagens tyckeri. Dels blev jag inspirerad av en artikel i Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga som handlade om de kommersiella spelbolagens oförmåga och ovilja att vidta åtgärder mot spelmissbruk. De som trillat dit är ju inget annat än en bra affär för spelbolagen och deras aktieägare. Sedan läste jag en artikel i Aftonbladets Sportbilaga där Mats Wennerholm uppenbarligen är förtvivlad över Stockholmslagens insatser i hockeyvärlden. Som lite av Stockholmshatare / kritiker mot fixeringen vid Stockholm på olika håll så kändes det nästan tillfredsställande att läsa.

Så vad skulle jag då välja som ämne? Till slut slutade det hela i att jag faktiskt tar båda ämnena. Vi börjar med spelbolagen. De kommersiella spelbolagen som Kindred, Betsson och Leo Vegas tror jag är den typ av affärsverksamhet som jag känner störst avsmak inför. Hänsynslösa och giriga grupper som tjänar pengar på att driva människor till missbruk, ekonomiska problem, familjeproblem osv. Jag känner inget annat än avsmak för affärsidén. De bolag som fått licens i Sverige är skyldiga att vidta åtgärder för att förhindra spelmissbruk. Men intresset för detta är lågt. Ju mer folk spelar bort desto mer tjänar dessa skrupelfria giriga affärsmän och aktieägare. Ni förtjänar inget annat än förakt!

Stockholm - haha
Sedan var det då det där med Stockholm eller Fjollträsk som jag brukar använda som uttryck. 08:or är i mitt förmenande ett skällsord. I Aftonbladet är sportjournalisten Mats Wennerholm uppenbarligen förtvivlad över läget för hockeylagen i Stockholm. Djurgården är på väg att åka ur Elitserien. AIK är långt ifrån att kunna ta sig tillbaka dit och Hammarby är ännu mer under isen. Mats Wennerholm konstaterar att det snart är första gången som det troligtvis inte finns ett enda stockholmslag i högsta serien. Södertälje och Huddinge är också under isen. Att känna skadeglädje är ju egentligen något som man inte ska vara stolt över. Jag förstår dock om en del reagerar på mina reaktioner.

Vad är det då jag har emot Stockholm? Jo, det är den fixering vid Stockholm som är förhärskande i det som kallas Riksmedia för att ta ett exempel. Mycket ofta får man en känsla av att resten av landet (den s.k. Landsorten...) ses som något pittoreskt. När verksamheter "centraliseras" till Stockholm ses detta som något naturligt. Men när något "decentraliseras" till någon annan del av landet ses detta som något udda som bara skapar problem.

Följer man medierapporteringen så kan man nästan tro att Stockholm är halva Sverige, eller till och med mer än det. Riksmedias journalister sitter i Stockholm vilket får till effekt att Riksmedia ofta förvandlas till Stockholmsmedia. Det händer ibland att jag tittar på nyheterna från Rapport via SVT Play på datorn av olika anledningar. Gissa vilka regionala nyheter man får när dessa sänds? Jo, oberoende av var man bor i landet så är det de regionala Stockholmsnyheterna man får!

Det finns lite av en "översittarmentalitet" från Stockholm som vi som bor i resten av landet (och vi är i majoritet) ofta känner av. Vi behöver bara ta förre moderatledaren Anna Kinberg Batras klassiska: Stockholmare är smartare än lantisar! Ta den här lilla illustrationen som ett annat exempel. "Stockholm - The Capital of Scandinavia"! Vad man i Stockholm inte har fattat är att Stockholm inte ens är största staden i Skandinavien. København i Danmark är en större stad och om något i så fall "Capital of Scandinavia". Alltså känner jag en viss skadeglädje när det går utför för stockholmslagen, och detta utan att skämmas.

Läs:
Skarp kritik: Spelbolagen låtsas att de inte förstår. - Svenska Dagbladet Näringsliv

Inga kommentarer: