söndag 8 augusti 2021

Upphandlingsraseriet

» Avregleringens effekter.

Det som får mig att ta upp upphandlingsraseriet i dagens Tyckeri är en artikel i dagens Helsingborgs Dagblad. Den handlar om att en grupp busschaufförer uttalar sig om orimliga arbetstider. Dom får arbetsdagar på nästan 13 timmar. Det handlar alltså om upphackade arbetsdagar där man har långa pauser långt från hemmet innan man ska jobba resten av dagens arbetstimmar. Fast alla chaufförer vågar inte uttala sig för risk för repressalier. Skånetrafiken uttalar sig inte, dom har lämpat över ansvaret för allt.

Vad det har med upphandling att göra? Jo, Skånetrafiken upphandlar ju busstrafiken hos lägstbjudande. För att kunna vara lägstbjudande så måste man spara på lönekostnaden. För det är ju den stora kostnaden som kan gå att påverka. Så i korthet så kan vi säga att upphandlingsraseriet får betalas av personalen.

Svensk trafik är bland den mest avreglerade i världen. Trafikverket ansvarar för vägar och järnvägar. Men man gör inte jobbet själva utan det görs upphandlingar. Så har t.ex. järnvägsunderhållet här i Nordvästskåne precis övergått från Infranord till Strukton. Dom bjöd väl lägst? Någon som tror att det innebär bättre arbetsvillkor för personalen och bättre service? Eller möjligen tvärtom?

Man kan bli ilsken för mindre
Länstrafiken i Skåne ansvarar Skånetrafiken för. Men dom sköter ju ingen trafik. Den upphandlas? Pågatågen körs t.ex. av Arriva. Där har vi haft en del konflikter med personalen. För att spara pengar på ombordpersonalen fick dom ny titel och lite annorlunda arbetsuppgifter. Lokföraren fick ökat ansvar för säkerheten. Tågvärdarna fick lägre lön, men vad jag vet fick inte lokförarna högre... Lite senare hade vi ju en ny konflikt mellan Arriva och Facket sedan Arriva ville gör sig av med Huvudskyddsombudet. Han var för kritisk!

Och som sagt en del av busslinjerna körs alltså av Nobina. Som får spara på pengarna för att gå ihop med låga anbud. Detta får betalas av personalen.

Jag läste en artikel i Aftonbladet i dagarna om lönerna för en del brovakter. Som alltså sköter broar över kanaler osv. Dom kan ansvara för ett antal broar samtidigt. Ansvaret upphandlas naturligtvis. Efter varje upphandling blir det en ny arbetsgivare och personalen som stannar kvar får börja om i lönerna som nyanställda på lägsta lönen igen. Ansvarig myndighet sparar pengar, vilket får betalas av personalen! Men något ansvar för personalen har dom inte.

Det händer att man funderar på om ens myndigheter osv sparar pengar på alla upphandlingar. För det är väl det som är meningen. Det kostar pengar att administrera upphandlingen. Har man otur så överklagas beslutet och kostnaden stiger ytterligare. Sedan ska ju den som vinner få en slant över till vinst. Det är alltså en hel del som ska sparas ner i form av effektiviseringar och besparingar på löner. Det får alltså betalas av personalen och kunderna. Sedan efter några år ska hela proceduren göras om. Personalen får stanna kvar med en ny arbetsgivare om dom har tur. Men nu ska det ju göras nya besparingar och effektiviseringar för att kunna betala ett ännu lägre anbud.

Läs:
Nobinas busschaufförer har fått nog – "har inget privatliv". - Helsingborgs Dagblad
Brovakten Mikael, 44, tjänar 111 kronor i timmen – efter 14 år. - Aftonbladet

Inga kommentarer: