fredag 27 augusti 2021

Om kollektivtrafik

» Att göra bort sig.

Jag läste en artikel i tidningen Dagens Samhälle där regionerna klagar på att statsbidragen till regionerna för att kompensera för bortfall av biljettintäkter är alldeles för låga. ”Staten tar en springnota” säger till exempel Stockholms moderata trafikregionråd Kristoffer Tamsons.

Det är annars spännande att en ledande moderat politiker klagar på att bidragen är alldeles för låga. Annars brukar ju Moderaterna mest klaga på alldeles för mycket bidrag. "Bidragssamhället" är ju ett gammalt klassiskt moderat skällsord.

Men i den moderata världen finns det ju bidrag och det finns bidrag. När sjuka får sjukpenning, arbetslösa får A-kassa, föräldralediga får föräldrapenning och så vidare så är detta negativa bidrag som ska begränsas. När däremot direktörer i Lidingös villaghetton får bidrag genom ROT för att bygga en pool och sedan får bidrag genom RUT för att städa samma pool så är detta positiva bidrag. Och som sagt när moderatstyrda regioner får bidrag till sin kollektivtrafik så är det också positiva bidrag.

Men artikeln är intressant även i en annan aspekt. Det finns en uppräkning av hur länstrafikbolagen i de olika regionerna gjort med tidtabeller och utbud under Coronapandemin. Av Sveriges 21 regioner så har 10 regioner förstärkt trafiken på vissa linjer för att förhindra trängsel under pandemin. 8 regioner har inte gjort några förändringar av trafiken utan utgått ifrån att minskat resande gjort att det blivit mindre trängsel automatiskt. Sedan återstår det alltså 3 regioner. En region, Värmland, tidigarelade sommartidtabellen (som ju i allmänhet innebär lite mindre trafik). Blekinge gjorde vissa nedskärningar i trafiken. Och så Region Skåne som drog ner på trafiken med 7-9%.

Skånska järnvägslinjer
Skånetrafikens prioriteringar innebar t.ex. för Åstorps kommun där jag bor att 8 tor förbindelser om dagen mellan Åstorp-Helsingborg drogs in. För stationen i Kvidinge innebar nedskärningarna att 8 tåg tor om dagen som går mellan Kristianstad - Helsingborg fick uppehållet indraget. Tåget kör bara förbi. Dessutom drogs den buss som gick Åstorp-Kvidinge-Klippan in. Allt antagligen för att det inte skulle vara så trångt på tågen...

Jag har fått funderingar på hur Skånetrafiken egentligen tänkt att man ska locka tillbaka resenärerna när Coronatiderna är över. Det moderatledda borgerliga styret verkar nästan satsa på att skrämma bort resenärerna så att man slipper dom. Dom är kanske för besvärliga.

Nu ska man inte lägga skulden för tillförlitligheten bara på Skånetrafiken. Skånetrafiken är ju beroende av att Trafikverket ser till att järnvägen fungerar. Här uppe nordvästra Skåne känns det som om vi är illa drabbade på den punkten. Jag reser ju regelbundet till främst Helsingborg med tåget (23 minuter). Min hustru pendlar mellan Åstorp - Kvidinge (5 minuter). Den nya tidtabellen innebar att det istället för halvtimmestrafik blev entimmestrafik när hon åker till och från jobbet. Om det då regelbundet är förseningar (som kan vara ganska stora) och indragna tåg så blir man ganska frustrerad. Ibland beror det på banarbeten som måste göras, ibland beror det på resultatet av dåligt underhåll, ibland beror det på idioter som inte kan hålla sig borta från spårområdet så att trafiken stoppas. Så kallat spårspring! Sedan har vi de som regelbundet stjäl koppartråd från Rååbanan och stoppar trafiken.

Nu hade jag ett ganska irriterat samtal igår med Skånetrafiken. Under nästa vecka är det stora inskränkningar i trafiken på den s.k. Skånebanan mellan Helsingborg - Åstorp - Hässleholm. Det beror på banarbeten mellan Malmö-Lund. Vilket kanske inte förstås av de flesta hur det hänger ihop. Så låt mig förklara. Man håller på att bygga 4-spår mellan Lund och Malmö. Det arbetet gör att under nästa vecka är all trafik där inställd. Persontrafiken ersätts med bussar. Och godstrafiken ska gå en annan väg Malmö - Lomma - Teckomatorp - Åstorp - Hässleholm. Det kommer alltså att bli trångt på det enstaka spåret från Åstorp till Hässleholm. Alltså drar man in persontrafik för att få plats med alla godståg.

Och det är nu som jag blir förbannad. Man struntar totalt i Kvidinge. Låt oss utgå ifrån att man bor i Åstorp och ska jobba heltid i Kvidinge 0730-1600. Då anser Skånetrafiken att man ska åka klockan 05:10 från Åstorp och göra en runda som tar 24 minuter. Normalt tar tåget 5 minuter. Åka hem ska man göra 18:03 och då åka en runda som tar 37 minuter. En "arbetsdag" på 13½ timmar alltså. Hur man har funderat när det inte finns en enda förbindelse mellan 14:49 och 18:03 är mer än jag förstår. Detta alltså på en sträcka som för mindre än ett år sedan hade halvtimmestrafik och tar 5 minuter.

Är det någon som tror att pendlare fortsätter att satsa på kollektivtrafiken i fortsättningen eller dom väljer att ta bilen istället i fortsättningen? Jag skulle vilja hävda att Skånetrafikens trafikplanerare är totalt inkompetenta. Precis som den politiska ledningen för Skånetrafiken! Byt ut dom!

Läs:
Kartläggning: Miljardtapp för kollektivtrafiken även 2022 – Knäcker regionerna. - Dagens Samhälle

Inga kommentarer: