tisdag 9 januari 2018

Hur smarta är vi

» Snuskhumrar

Jag fick ett gott skratt när jag bläddrade i dagens Metro. Fast egentligen så skäms jag över att jag skrattade. Det är ju djupt tragiskt i själva verket. Kanske är det en fortsättning på de senaste dagarnas gemensamma nämnare - intelligens. Eller i varje fall "dumma svenskar". Jag läste i varje fall en notis om en 20-åring i Malmö som varit på en salong och fått massage och även betalt extra för sexuella tjänster. Fast han blev inte nöjd med kvaliteten på de sexuella tjänsterna så han begärde pengarna tillbaka. Vilket han inte fick! Så han gjorde en polisanmälan. - "Han var inte nöjd med utförandet av den sexuella tjänsten" konstaterar Malmöpolisen. Jag hade varit väldigt nyfiken på att få läsa den polisanmälan! Hur har den stackars besvikna mannen formulerat på vilket sätt han blev missnöjd med de sexuella tjänsterna i förhållande till vad han hade förväntat sig?

Älska din nästa på riktigt
Det ska kanske påpekas att han nu är brottsmisstänkt för köp av sexuella tjänster. Något säger mig att den polisanmälan han gjorde var ett stort misstag. Nästan lika stort misstag som själva köpet ju är...

Men, det hela får mig att fundera lite på det väl omskrivna fallet med den anmälda gruppvåldtäkten i Fittja. Jag har naturligtvis ingen aning om vad som egentligen hände. Ska man tro på den rapportering som skett i media så är det ju en rättsskandal att det inte blev en fällande dom. Läser man lite mer "juridiskt insatt" rapportering så är det uppenbarligen inte lika självklart. Jag har som sagt ingen aning om vad som hände i trappuppgången. Om en kvinna blev brutalt våldtagen av en grupp män? Eller om det handlade om en drogpåverkad kvinna i akut behov av droger som köpt droger i utbyte mot sexuella tjänster. Men, om det nu är den senare versionen som är den riktiga, borde inte männen då istället fällas för köp av sexuella tjänster och droghandel? Det är väl också brott?

Vi ska vara glada över att vi lever i ett land där köp av sex är kriminellt. Men då gäller det att man använder lagen också. Förhoppningsvis kan en ny lag om samtycke ytterligare skärpa rättsläget.

Inga kommentarer: