tisdag 6 september 2016

Min födelsedag

» Gratulerar mig själv

I dag har jag min 64:e födelsedag, något som jag firat med att jobba som vanligt. Jag har dock nu bestämt mig för att gå i pension om cirka ett halvår. Det får helt enkelt vara slut nu, innan det tar slut. Men så läser jag om Ericssons personaldirektör som för några år sedan fick 10 miljoner kronor i extra bonus för att stanna kvar när hon egentligen ville flytta till USA. Så då började jag fundera på om jag inte också kunde göra en sådan överenskommelse med min arbetsgivare. När jag nu under dagen försökt antyda att detta vore ett lämpligt erbjudande även till mig så har det mest skämtats bort. Ska jag tolka detta som att jag inte är lika attraktiv som Bina Chaurasia eller hur ska jag tolka detta? Fast så ser jag att hon redan innan hade en lön på 12 miljoner, så vi lever ju i olika världar. Dessutom måste hon vara extremt kompetent för sitt jobb som personaldirektör eftersom hennes lön ligger på 3-4 gånger så mycket som hennes kollegor på andra svenska storföretag. Det innebär att jag utgår ifrån att personalen på Ericsson ständigt går omkring som på moln av lycka över att ha en så kompetent personaldirektör. Dessutom läser jag att hon trots bonusen för att inte sluta flyttade till USA ändå. Sedan behöll hon bonusen ändå genom att få jobbet flyttat till USA det också. Så ska en slipsten dras! Jag tror inte att jag vill vara med på dom här rundorna. Jag har i varje fall lite moral!

» Svenskar är duktiga

Enligt en utvärdering som EU gjort så är svenskarna allra bäst inom Gemenskapen på att sköta skatteinbetalningen av moms. Jag är övertygad om att detta måste bero på det extremt höga skattetrycket och alla orimliga skatter som förslavar det svenska folket! För det är ju så den borgerliga propagandan går. Vi dignar ju under av så höga skatter att vi inte har råd att leva. Eller kanske beror vår stora ärlighet istället på att vi har väl avvägda skatter som samtidigt får medborgarna att se att pengarna används på ett förnuftigt sätt. Bara 1,24% av det som skulle betalts in i moms försvinner i form av skattesmitning säger EU att dom kommit fram till. I länder som Rumänien, Malta och Litauen ligger siffran på över 30%. Men dom har antagligen så låga skatter att medborgarna inte tycker att det är någon idé att betala dom? Ja, jag vet uppriktigt sagt inte vilka slutsatser man ska dra av den här undersökningen. Mer än att svenska skatter uppenbarligen är höga (fast dom är inte högst), men tydligen samtidigt väl avvägda och vettigt använda. Undrar om alla borgerliga skattegnällare har läst den här rapporten? Dom borde göra det! Totalt räknar EU-kommissionen med att motsvarande 159,5 miljarder Euro, vilket motsvarar 1.500.000.000.000 kronor (det är alltså 12 nollor och kallas även 1,5 biljoner kronor) försvinner i fiffel. Det är nästan dubbelt hela den svenska statsbudgeten. Hur mycket som försvinner i annat skattesmitande kan vi inte ens fantisera om, nollorna räcker inte till?

» Lata bilister

Jag ser att TV4:s Kalla Fakta och diverse tidningar är upprörda över att det utfärdas alldeles för många parkeringsböter. Jag för min del tycker att det snarare finns alldeles för få parkeringsvakter och att det utfärdas alldeles för lite parkeringsböter. Alldeles för många bilister kör som idioter och parkerar hej vilt precis som dom vill för att slippa gå 25 meter. Utanför där jag bor finns en liten parkeringsplats / vändplats. Här finns, tror jag, 7 markerade parkeringsplatser. Vanligtvis finns det upp till dubbelt så många bilar parkerade (ibland ännu fler) eftersom det antagligen är för långt att gå de 100 metrarna till en större parkeringsplats en bit bort. Som effekt av detta parkeringselände har sopbilar som kommer för att hämta sopor mycket stora problem att ta sig fram. Skulle ambulans eller brandkår komma skulle dom inte kunna ta sig fram eftersom det allt för ofta står felparkerade bilar i vägen. Jag kräver fler parkeringsvakter och fler parkeringsböter! Sluta gnäll!

2 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Grattis på födelsedagen! Hoppas du lyckas förhandla fram en sådan bra lön ;-)
Kram Kim :-)

Birgitta sa...

GRATTIS, SVEN!

Inte för långa texter, gärna med någon relevant bild eller illustration. Du brukar alltid ta upp viktiga ämnen. Kanske inte alltid sådant som intresserar just mig, men det är ändå intressant att läsa det du skriver. Fantastiskt att du har hållit på så länge.

Hälsningar
Birgitta