torsdag 8 september 2016

Korta tankar

» Flyktingskandalen

Jag läser att Tyskland nu överväger att börja skicka tillbaka flyktingar till Grekland. Detta samtidigt som EU inte följt det avtal som gjorts med Grekland om att ta hand om de 60.000 flyktingar som finns i Grekland men inte kommer vidare. Enligt överenskommelsen med Grekland skulle flyktingarna fördelas på övriga EU-länder. Vad jag förstår har mindre än 4.000 av dessa 60.000 fördelats. Övriga sitter kvar i Grekland. Det är en skam av EU att inte följa sina avtal. Men det är väl inget nytt att EU inte levererar vad man lovat? Samtidigt läser jag att EU-medlemmen Ungern inte kommer att ta emot några flyktingar alls. Man kommer helt enkelt att vägra bevilja asyl till någon. En skam kallar jag det. Släng ut dom!

» Den svenska skolan

I tidningen Dagens Samhälle läser jag om en undersökning om förtroendet för den svenska skolan. Någon märkbar förändring jämfört med för ett halvår sedan kan inte märkas. 34% av svenskarna har ganska stort eller mycket stort förtroende för skolan. Vad man kan se är att ju äldre man är, desto mindre förtroende för skolan. Vi kan också se att medan 44% av de med hemmavarande barn har ganska eller mycket stort förtroende så har bara 28% av de utan barn förtroende. Vi kan också se att storstadsbor har större förtroende än de som bor på "landsbygden". Stockholmarna har högst förtroende medan skåningarna har minst förtroende. Det intressanta är det faktum att det skiljer sig så stort mellan de som har egen personlig kontakt med skolan och de som bara får höra hur dåligt det är genom media. Kan det vara så att media skildrar skolan i sämre dager än vad den i verkligheten är? Hrm! Vad kan detta bero på? Det får jag återkomma till en annan dag.

Inga kommentarer: