lördag 3 september 2016

Järnvägar och Sverigedumokrater

» Sätt igång med järnvägsinvesteringarna

Jag har inte bestämt mig för vad jag ska tycka om en eventuell investering i helt nya snabbtågslinjer Stockholm - Göteborg / Malmö. Det måste göras investeringar för att öka kapaciteten i det svenska järnvägsnätet. Det går enormt många tåg på dessa dubbelspåriga linjer. Dagens snabbtåg ska dela spår med regionala tåg och godstrafik. Tåg som går i olika hastighet. Det innebär att få ihop all denna, ständigt ökande, trafik är ett mycket komplicerat pussel. Men, det innebär också att mycket små problem och förseningar mycket snabbt sprider sig. Alltså MÅSTE det göras stora investeringar för att öka kapaciteten. På de nya snabbtågslinjerna ska nya snabbare tåg dela plats med nya regionala tåg. Men, det innebär också att det blir lite bättre plats på de gamla linjerna. Men det behöver fortfarande göras investeringar även här. Att det måste göras stora investeringar är klart. Både i rent underhåll och i nya investeringar. Min största invändning mot att investera i nya snabbtågslinjer är att dessa investeringar riskerar att tränga ut alla andra investeringar runt om i landet. Investeringar som MÅSTE göras.

Snabbtåg till Stockholm
Det är trångt på spåren. Mycket trångt. Lägg till det en lång tids snålhet när det gäller underhåll så har du skapat problem. Och trängseln finns överallt. Låt mig ta ett eget lokalt problem som exempel. Jag bor i Åstorp, som ligger utefter linjen Helsingborg - Hässleholm, den så kallade Skånebanan. En av Sveriges hårdast trafikerade enkelspåriga järnvägslinjer. Vi har i Åstorp under vardagar ett Pågatåg i halvtimmen till Helsingborg (och under stora delar av dagen även två tåg i timmen i den andra riktningen). På helgerna Pågatåg en gång i timmen. Dessa Pågatåg ska samsas om spåret med Godstrafiken. Det gör att det blir trångt. Mycket små händelser får snabbt följdverkningar.

I torsdags skulle jag göra ett kort besök i Malmö. Tyvärr har våra direkttåg till Malmö fortfarande inte kommit igång. Enligt de ursprungliga planerna skulle Pågatågstrafiken på Söderåsbanan Åstorp - Malmö ha kommit igång nu. Men det saknas pengar. Alltså skjuts de investeringar som måste göras för att det ska få plats med Pågatåg också, på denna linje där det i dag bara går godståg, ständigt upp. Senaste budet är att trafiken ska komma igång till 2021! Alltså gäller det istället att åka till Helsingborg och där byta till ett annat tåg till Malmö. På sträckan Åstorp - Helsingborg finns det fyra stationer emellan med cirka 5 minuter mellan varje station. I Åstorp är det möte med Pågatågen i andra riktningen. Efter 5 minuter kommer man till Bjuv, där det var möte med ett några minuter försenat godståg. Nästa uppehåll var Mörarp, med möte med ytterligare ett godståg. Tredje uppehåll är Påarp där det är möte med nästa Pågatåg. Slutligen Ramlösa där tågen ansluter till den dubbelspåriga Västkustbanan till Helsingborg. Pga lite försenade möten var tåget sent till Helsingborg och jag fick helt enkelt springa i trapporna för att inte missa Øresundståget till Malmö som gick från andra plattformen. Det behövs helt enkelt mycket lite för att det ska bli förseningar. Hade det funnits mer pengar hade i varje fall delar av banan garanterat gjorts dubbelspårig.

Vi kan fortfarande fundera över politikernas och Trafikverkets prioriteringar. På många håll, främst borgerligt håll, tycker man att de ca 230 miljarder som helt nytt snabbtåg Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö skulle kosta är på tok för dyrt. Inom den kretsen verkar de flesta tycka att det är för mycket pengar. Det är samma politiker som tidigare slagits med näbbar och klor för att få genomföra det som kallas Förbifart Stockholm. 2 mil motorväg för mer än 30 miljarder! Dvs dessa 2 mil motorväg i Stockholm kostar en tiondel av vad hela Snabbtågsprojektet skulle kosta. Snacka om att göra prioriteringar.

Varför är jag så intresserad av järnvägen? Ja, ett skäl är naturligtvis att jag är uppvuxen i järnvägssläkt. Min pappa var järnvägare, min farfar var järnvägare och min farfarsfar var järnvägare. Lägg till detta att morfar också var järnvägare. Att min faster gifte sig med en järnvägare och att en av mina kusiner är järnvägare.

Lägg till detta att Åstorp där jag bor inte hade existerat utan järnvägen. När den första järnvägen byggdes här fanns inte Åstorps samhälle. Det fanns två små byar, Åstorp och Björnekulla. Men när järnvägen Hässleholm - Helsingborg byggdes var en av finansiärerna greve Tornerhjelm på Vrams Gunnarstorp. Han krävde en station så nära sitt slott som möjligt. Alltså byggdes det en station mitt emellan dessa små byar precis där spåret rundade Söderåsen. När jag var barn var Åstorp en stor järnvägsknutpunkt där det gick tåg i sex olika riktningar från Åstorp. Mot Malmö. Till Helsingborgs C. Till Helsingborgs Färjestation eller Höganäs / Mölle. Till Ängelholm/Göteborg. Till Örkelljunga och slutligen till Hässleholm/Stockholm. Här passerade (och stannade för byten) internationella tåg Från Oslo till t.ex. Berlin. Från Stockholm till exempelvis Hamburg, Paris, Rom och Holland. Jag kunde alltså stiga på tåget i Åstorp och kliva av i Paris nästa dag. Nu är jag glad över att jag i varje fall kan åka till Helsingborg...

» Vad är Sverigedumokraterna?

Vi har ju under några dagar kunnat följa en diskussion inom de borgerliga högerpartierna om hur man egentligen ska definiera Sverigedumokraterna. Allt ifrån Annie Lööf och Centern som tar klart avstånd från SD som man betecknar som ett rasistiskt parti, ett parti man inte vill ta i med tång, via Moderaternas Anna Kinberg Batra som trots allt fortfarande står fast vid att SD är rasistiskt till Kristdemokraternas Ebba Busch Thors konstaterande att SD trots allt inte längre är rasister men att man har sina rötter i rasistiska idéer. Folkpa... f'låt Liberalernas Jan Björklund har inte haft tid med debatten. Han är fullt upptagen med att tolka allt som händer (regn, åska, en fis på tvären eller att Putin snubblat i en trappa) som argument för att Sverige måste avskaffa sin Alliansfrihet och gå med i NATO.

Sverigedumokraterna
Varför inte bara konstatera fakta. Sverigedumokraterna är ett rasistiskt parti med sina rötter i nazismen. Punkt Slut! Verkligheten är ju så enkel som att partiledaren Jimmie Åkesson anslöt sig till Sverigedumokraterna när partiet fortfarande var öppet nazistiskt.

En som inte förstått någonting är Svenska Dagbladets Göran Eriksson som verkar tycka det är anarki i Alliansen. Han verkar inte alls vilja förstå varför inte de fyra Högerallianspartierna helt enkelt bara kan börja samarbeta med Sverigedumokraterna. Detta skulle ju ge en enad höger makten i landet. Det är ju hemskt att partier som Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har något inflytande. Då är det bättre att Sverigedumokraterna släpps in till maktens grytor. Ja, ungefär så resonerar Göran Eriksson. Han verkar inte vilja förstå någonting.

Låt oss ta ett par exempel på hur den Sverigedemokratiska svansen fungerar. En suspekt sajt spred nyligen plötsligt uppgifter om hur invandrarungdomar trakasserat flickor i det lilla samhället Backe i Strömsunds kommun. En uppgift, som det visar sig, var helt påhittad. I korthet - en lögn! Men en vidare granskning visar att bakom sajten som spred lögnen ligger en man bland annat är misstänkt för misshandel av en invandrad flicka. Vi kan läsa om den av Sverigedumokraterna anställda "journalisten" Egor Putilov som sprider olika underliga debattartiklar och andra artiklar under en mängd olika alias. Det sprids mängder av lögner för att sprida främlingsfientliga myter.

Men, det ska påpekas att det finns även moderater som ställer upp och försvarar Sverigedumokraterna. En sådan är Moderaternas distriktsordförande i Skåne, Lars-Ingvar Ljungman. Han deklarerar klart och tydligt: "SD är inget rasistiskt parti"! Om jag berättar att Lars-Ingvar Ljungman kommer från Vellinge så förklarar detta kanske en hel del. Detta är ett starkt moderatfäste (starkaste moderatfästet i hela Sverige) som väl främst gjort sig kända för att vägra ta emot flyktingar. Först under Lars-Ingvar Ljungmans partikamrat Göran Holms ledning som kommunalråd men sedan också när Lars-Ingvar Ljungman var moderat kommunalråd i Vellinge. Detta förklarar en hel del av ovanstående påstående.

Inga kommentarer: