lördag 20 februari 2010

Snoppdropp i fel hål är en privatsak

Dagens största nyhet, i varje fall om man ska tro den som fördelade utrymmet i dagens Aftonbladet, var det faktum att golfspelaren Tiger Woods hållit ett välrepeterat tal och bett om ursäkt för att han inte kunnat droppa snoppen i rätt hål. Denna världsomspännande nyhet ägnades 6 sidor i Aftonbladet. Jag är övertygad om att det är många vars affärer med Tiger Woods är ytterst tveksamma men som ser en chans att tjäna en förmögenhet. Jag är också övertygad om att de flesta människor som blir allt för hyllade och framgångsrika till slut tror att dom står över allt annat. Vilket som oroade Tiger Woods mest, sponsorernas pengar eller Elins besvikelse, det vet jag inte. Och om jag ska vara uppriktig så SKITER jag fullständigt i det. Skulle världspressen ägna lika mycket utrymme åt andra karlar (och fruntimmer) som inte kan hålla rätt på pålar och hål så skulle vi få tjocka romaner varje dag. Är det inte dags att låta Tiger och Elin lösa det här själva utan att läsa helsidor i media om vartenda steg som tas (och dessutom ett antal helsidor om steg som aldrig tagits heller). SKÄRPNING!

Nederländernas flagga
I Nederländerna har regeringen fallit på den holländska insatsen i Afghanistan. Ett tidigare vallöfte var att dra hem de omkring 2.000 holländska soldaterna innan årets slut. Det socialdemokratiska PvdA vill hålla löftet medan det kristdemokratiska center-högerparti CDA vill bryta löftet och förlänga soldaternas uppdrag i Afghanistan. En majoritet av holländska folket vill enligt opinionsundersökningar att politikerna ska hålla sitt löfte. Faktum är att av någon underlig anledning är Sverige ett av få länder där det faktiskt (i varje fall enligt undersökningar) finns en viss majoritet till stöd för insatsen.

Jag läser förresten på Newsmill en verklig sann hyllningsartikel till flyget från Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c). Under rubriken För mig är flyget ren och skär frihet hyllar den goda Åsa flygandet som världens räddning ungefär. En ytterst klargörande artikel från högsta ansvariga ministern. En sann representant för den Nya Centern. Byt ut damen - hon är en katastrof för miljö och kommunikationer.

Exakt samma siffra på olika ställen säger en hel del. Låter det konstigt? Jo, det är så att när Göran Persson överlämnade regeringsmakten till Fredrik Reinfeldt var det svenska budgetöverskottet 70 miljarder kronor. Sedan dess har Högeralliansen sänkt skatterna med samma summa, 70 miljarder kronor. Med stor tonvikt på de redan välbeställda. I dag är det svenska budgetunderskottet 70 miljarder kronor. 70 - 70 = -70. Ja, det går inte riktigt ihop, vi får skylla lite på slipsnissarnas bankrutt också.

För övrigt kom det en hel del snö under natten. Det var säkert någon decimeter att skotta bort i dag på förmiddagen. Och eftersom det var plusgrader och tö samtidigt så var det tungt - mycket tungt. Det är tur att jag redan från början skottat fram så att gatbrunnen är fri. Jag har i dag sett en hel del som förtvivlat letat efter sina gatbrunnar under snövallarna. Tyvärr ska det visst frysa till igen och komma mer snö. Annars var det lite vår över känslorna i dag. Tyvärr bara lite - mycket lite om jag ska vara uppriktig.

Inga kommentarer: