söndag 28 februari 2010

Finns er bloggare i SÄPO:s arkiv?

Det har blivit debatt om Säpo ska offentliggöra sina arkiv över vilka dom haft registrerade som misstänkta DDR-spioner. Observera att registret handlar om av Säpo misstänkta DDR-spioner, inte DDR-spioner de facto som det hävdas i debatten. Och det är just där som det är ett problem. Det finns mängder av svenskar som i SÄPO:s gamla register är registrerade som misstänkta spioner för diverse f.d. kommunistländer. Inte för att dom kanske spionerade, men dom kanske hade kontakter med olika östländer av olika skäl. Det behövdes inte mycket för att bli misstänkt i Säpos register på den tiden.

Jag skulle t.ex. inte bli förvånad om jag själv finns med i registret. Som DX-are (kortvågslyssnare) hade jag många kontakter med radion i Östtyskland. T.ex. Radio Berlin International sände program på svenska till Sverige på den tiden (precis som Deutschlandfunk i Västtyskland). Det kom många brev med information från RBI. Och jag träffade Helga Storm som var chef på svenska redaktionen vid flera tillfällen när hon besökte Sverige. Dessutom hade jag under många år en brevvän i DDR. Och jag gjorde till och med ett besök hemma hos Heidi en sommar. Jag är övertygad om att mitt beteende i Säpos ögon var mycket misstänkt. Jag har faktiskt en gång för många år sedan gjort en förfrågan till Säpo om ifall jag var registrerad i deras arkiv. Svaret var: "Det svarar vi inte på"!

Kimmy njuter av vintern
Våren har gjort sitt intåg ordentligt. På bara några dagar har snötäcket minskat radikalt. Det är mycket porlande i avloppsbrunnarna. Det kan kanske därför finnas anledning att påminna om hur det såg ut för några dagar sedan när snön låg vit och gnistrande. Det kom väl lite till innan det började töa. I dag har jag besökt Malmö, och jag trodde att dom skulle ha lite mer snö kvar än vad vi hade här. Men det var tvärtom. Om åkrarna här fortfarande var vita med bruna delar, så är åkrarna där nere bruna med vita delar. Men jag tror att det främst förklaras av att det regn som kom natten innan våren kom var mycket mer intensivt där nere. Nu lovar dom blåst och mer nederbörd i morgon. Synd att det inte fortsatt som i dag då det varit riktigt skön vår. Men solen ska tydligen vara tillbaka på tisdag.

SVT:s Agenda har på nytt frågat svenska folket om deras inställning till att avskaffa kronan och införa Euron. Förra året var det i princip för första gången en liten obetydlig majoritet för Euron. I årets undersökning hade det vänt rejält. Med siffrorna 50 - 39 säger svenskarna nu Nej till Euron, Agenda förklarar det med krisen i Grekland. Jag tror att det är att göra det lite enkelt. Krisen i Grekland är toppen på isberget för krisen med Euron. Som jag berättat tidigare har allt fler ekonomer gått ut och förklarat att det inte finns några ekonomiska argument för Euron - snarare tvärtom. Eurozonen är INTE en optimal ekonomisk zon. När Tyskland kanske behöver låg ränta behöver Grekland en hög ränta. Men räntan sätts lika för alla (efter behoven i Tyskland). Effekten blir att de ekonomiska problemen i då t.ex. Grekland ytterligare förvärras. I dag är det kris i Grekland, Italien, Spanien, Portugal, Irland osv. Alla länderna har fått sin kris förvärrad av Euron. Fortsätt säga Nej till Euron! Du pratar strunt Jan Björklund (fp).

Inga kommentarer: