torsdag 18 februari 2010

Nya moderata sifferlögner

Det är uppenbart att det är med sifferlögner som moderaterna tänkt rädda sig kvar på maktens taburetter. I dag avslöjas av Radions Ekot (läs gärna mer i Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter) att Arbetslöshetsminister Sven Otto Littorins (m) löfte om att de allra flesta av de som via Ättestupalagen slängdes ut ur sjukförsäkringen skulle få högre ersättning när Arbetsförmedlingen tog över var inget annat än en ren lögn. Av de 14.300 som vid årsskiftet slängdes ut har 3/4 fått sänkt ersättning med upp till 4.000 kronor i månaden. För ett drygt 1000-tal är ersättningarna preliminära så siffran kan bli lite bättre (men kanske också sämre). Men fortfarande kvarstår faktum. Sven Otto Littorin ljög. De allra flesta fick inte högre ersättning, dom fick lägre ersättning. Det handlar ju helt enkelt om att taket i A-kassan är mycket lägre. Alla inkomster över 18.700 kronor i månaden ersätts inte (hur många heltidsanställda ligger så lågt?) Taket i sjukförsäkringen ligger högre. Dessutom får många bara minibeloppet som inte ens går att leva på. Hur ska du prata bort detta Sven Otto, mer än skylla på att du tror att det blir bättre?

Lärarnas Tidning har låtit Skop undersöka vad svenska folket tycker om friskolornas vinster. Enligt undersökningen tycker 76% av svenskarna att eventuellt överskott ska återinvesteras i verksamheten (dvs man säger Nej till att dela ut vinsten till ägarna). 18% tycker att det är OK att dela ut överskottet till ägarna. Vad tycker då de politiska partierna i den frågan. Centern, Moderaterna och Kristdemokraterna anser alla att det inte finns några skäl att ändra reglerna (som alltså tillåter utdelning av överskottet). Folkpartiet kan tänka sig att vid inspektionen av skolan ska utdelning av överskott kunna vara en försvårande omständighet om brister hittas (dvs det ska vara OK att dela ut vinsten i princip). Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill båda göra förändringar och skärpa kraven, men säger inte klart Nej till utdelning. Endast Vänsterpartiet verkar befinna sig i fas med svenska folket och vill inte tillåta vinstdrivande företag att driva friskolor.

Varför blir det överskott? I genomsnitt har friskolor lägre lärartäthet (dvs fler elever per lärare). I genomsnitt har friskolor färre behöriga lärare anställda. I genomsnitt ligger lönenivån för lärarna lägre i friskolor. Friskolorna har också mer sällan specialpedagoger, studievägledare, yrkesvägledare, skolkuratorer, bibliotek osv. Till detta kan tilläggas att skolorna i många fall fått överta lokaler från kommunen billigt. Det är också mycket ovanligt att elever med särskilda behov, som alltså kräver större resurser, går i friskolor. Dessa elever får oftast de kommunala skolorna ta hand om. Det är kanske inte så konstigt om det ibland kan bli ett litet överskott...

I gårdagens Aftonbladet hade man gjort en blindtest av olika kolsyrade bordsvatten. Bäst betyg fick lågprisvatten från Coop tillsammans med kranvatten som man kolsyrat själv. Sämst betyg fick ett antal importerade dyra märkesvatten. Vad lär vi oss av detta? Jo, att det är en av de värsta reklambluffarna i modern historia att luras betala dyra pengar för importerat vatten. Bojkotta skiten. Använd vårt utmärkta kranvatten, det är godast. Och måste du köpa vatten, bli inte lurad av reklamen.

Till slut så har även eder bloggare i dag fått sitt orange kuvert. Och jag har faktiskt sprättat upp det och studerat lite siffror. Och kan konstatera att jag i varje fall är miljonär när det gäller sparade pensionspengar. 1.520.482 kronor står det att jag har på mitt konto. Jag tillhör den stora lata majoriteten. Jag har nämligen gjort en medvetet val av mitt PPM-sparande. Jag valde att inte göra något val. Mina pengar finns alltså i Premiesparfonden. Jag kan då se att mitt val att inte spekulera med pengarna har gjort att min värdeförändring i procent av beloppet är 35%. Detta är exakt samma utveckling som den genomsnittliga pensionsspararen har uppnått. De som valt att spekulera och vända sig till de professionella fonderna som olika banker och bolag vill sälja till dig har i genomsnitt gått exakt lika bra (eller dåligt). Den stora skillnaden är att dom betalt mångdubbelt så mycket pengar till bankerna och fondbolagen i avgifter för att förvalta pengarna exakt lika bra som Premiesparfonden. I det stora hela är jag alltså ganska nöjd med mitt val - att inte välja alltså..

Inga kommentarer: