onsdag 10 februari 2010

Med kondom på under fallskärmen

19 svenska fallskärmsjägare från K3 i Karlsborg som under en övning i Tyskland passade på att gå på bordell för att hos hororna få utlopp för sin önskan om förlustelser kommer inte att få något straff. En militär utredning hävdar att det inte går att juridiskt ge någon bestraffning. Det dom gjorde skedde på deras fritid och det hela är inte olagligt i Tyskland. Jag tycker att en lämplig bestraffning vore att publicera namn och bild i tidningen så kan flickvänner, hustrur, föräldrar och grannar se vad det är för svin dom umgås med. Jag utgår ifrån att dom avverkat sitt förtroende och inte är aktuella för befordran.

Jag har dock ännu inte hört något försvar för pojkarna från de extremliberaler i den ökända Stureplansmaffian inom Centern och talibanliberalerna bland folkpartiklarna som ju argumenterar för att avskaffa förbudet mot sexköp. Och än så länge har dom inte heller kommit med något krav på att köp av sextjänster ska ingå i hushållsnära tjänster så att man ska kunna göra skatteavdrag för det.

Det skall tilläggas att jag själv gjorde min militärtjänst i Karlsborg - dock inte på Fallskärmsjägarskolan utan på S2. Min militära karriär blev dock ingen större succé. När jag ryckte in hade de höga vederbörande tänkt sig att jag skulle utbildas till plutonbefäl för en radiostationspluton. Efter ett antal olika nedgraderingar ryckte jag slutligen ut som telefonist. Att jag sedan krigsplacerades som flygspanare i luftvärnet fullbordade en karriär som inte var någon succé, varken för mig eller dom. Hur som fanns Fallskärmsjägarskolan redan då i Karlsborg, dom låg förlagda precis utanför fästningen medan vi var förlagda i fästningen. Men eftersom vi var dom verkliga motsatserna fanns det inget samröre mellan oss signalister och stridisarna på Fallskärmsjägarskolan. Dom var de verkliga stridisarna, medan vi signalister gjorde vad vi kunde för att slippa det militära. Även civilklädda gick det att se vem som var vad. På den här tiden (70-talet) var väl ingen normalt funtad ung man riktigt kortklippt. Men de blivande fallskärmsjägarna (som ryckte in mitt i högsommarvärmen) blev omedelbart mer eller mindre snaggade. Och sedan syntes dom mycket tydligt. Stora knallröda öron som stod rakt ut, väl solbrända - med betoning på brända...

Glada
Vi har ett par glador som tydligen har sitt jaktrevir över Åstorp. Den här bilden tog jag från köksfönstret i dag medan jag fixade till en lunch. Tyvärr är det inte lätt att med de betingelserna fotografera ett rörligt mål, så bilden lämnar ju en hel del övrigt att önska. Den här gladan syns nästan dagligen om man tittar uppåt i skyn, och just i dag var den tydligen på väg att slå mot en mindre fågel. Det är riktigt trevligt att veta att den nästan alltid finns där uppe och spanar efter något göttigt.

Dagens skitsnack stog Skattebetalarnas Förenings ordförande Robert Gidehag för när han i radion i dag hävdade att de svenska inkomstklyftorna var "en myt". De som hade råd med regelbundna semesterresor utomlands, nya dyra bilar och dyrt boende var bara de som vunnit på tipset eller ärvt pengar. Vad man tjänade i lön och liknande hade ingen betydelse. Dom pengarna försvann bara i skatt. Att det är stor skillnad i levnadsstandard mellan en arbetslös barnskötare, en välbetald pilot eller en VD för ett stort börsföretag (eller Robert Gidehag själv) beror alltså inte på att dom har helt olika inkomstförhållanden. Det beror på att piloten, VD:n och Robert Gidehag har vunnit sina pengar på Bingolotto. En sak står klar, Robert Gidehag kan inte ha fått sitt jobb på grund av sin kompetens, han måste ha vunnit jobbet på lotteri!

Fredrick Fderleys andra sida - Ulrika
För övrigt ser jag att min "favoritpolitiker", Riksdagsmannen Fredrick Federley (c), lyckats hamna i media igen. Något som han gillar skarpt. Stureplanscenterns galjonsfigur var för en tid sedan på Gran Canaria en vecka. Och inget ont i det, om det inte varit för att han bjöds på resan av diverse företag för att han skulle blogga om resan på sin andra blogg. Och det är ju faktiskt lite känsligt när politiker får betalt av företag för att göra saker. Jag utgår ifrån att Fredrick deklarerar inkomsten. När Fredrick skriver motioner eller röstar i Riksdagen kan man ju undra var han har sina preferenser. Men, det intressanta är Fredrick Federleys bortförklaring. Det var inte alls han som reste, det var Ulrika! Och då skulle det inte vara något problem? Ulrika är Fredricks alter ego som gay dragpersonlighet. Så nu vet ni det, hittar ni på dumheter, så skyll på att det inte var du, det var Mållgan! Du är förbrukad Fredrick Federley!

Jag hörde och ser att man i Canada är oroliga för att det är för lite snö och för varmt för att arrangera ett Vinter-OS. Och för några dagar sedan hörde jag att det är en ovanligt varm sommar i Australien. Fast sådana nyheter lyssnar inte klimatskeptikerna på. För dom är det den kalla vintern vi har här som gäller. Och den är ju bevis för att klimathotet inte finns. Sanningen är ju att varken enstaka kalla vintrar eller enstaka varma somrar är något bevis för varken det ena eller det andra. Själv ser jag de mest extrema klimatskeptikerna som arvtagare till de som fortfarande hävdar att jorden är platt. Det ser man ju om man tittar i en kartbok att jorden är platt.

Inga kommentarer: