onsdag 22 november 2023

Intelligenta tankar mitt i veckan

» Ett slag för flygskammen.

Man börjar bli allt mer oroliga i Stockholm för att man inte ens i framtiden ens ska kunna hävda att Arlanda i Stockholm är Nordens ledande flygplats. Uppe i Fjollträsk har man aldrig velat inse att det är Kastrup i København som är den ledande flygplatsen. Kastrup är ju inte bara flygplatsen för danskarna utan även flygplatsen för södra Sverige.

Med den nya framtiden för SAS så kommer denna utveckling att ytterligare betonas. Medan Sverige ju drar sig ur delar av sitt ägande i SAS så är Danmark villiga att satsa mer på SAS. Och som ett resultat kommer Kastrup ännu mer att bli flygets nav i Norden medan Arlanda förvandlas till en flygplats som matar trafik till Kastrup. Behovet av att behålla Bromma minskar och behovet av att behöva bygga ut Arlanda minskar.

Allt till det bättre alltså. Fast detta är en mardröm för 08:orna och för representanter för den svenska flyglobbyn. Nu senast har Swedavias vd Jonas Abrahamsson gått ut med krav på att flygskatten ska slopas. Allt naturligtvis för att öka Arlandas konkurrenskraft och öka flygandet. Ska vi ta klimathänsyn så borde snarast flygskatten ökas. Det är dags för flyglobbyn att inse detta!

Kloka tyckerier helt gratis
Fast än så länge har vi ju ett styre i vårt land som prioriterar flyget och bilismen framför miljövänligare sätt att resa.

Kräv mer flygskam!

Förbindelserna till Arlanda minskar rejält. - Dagens Nyheter
Swedavia oroas för Arlanda – vill att regeringen slopar flygskatten. - Dagens Nyheter
Vi utvecklar luftfarten - utan någon flygskam. - Aftonbladet

» Bensin har blivit för billigt.

Att vår nuvarande Brunblå sörja som styr över vårt land intensivt arbetar för att sänka priset på bensin (och diesel) är väl inget som så många av läsarna har missat. Det har blivit alldeles för dyrt att köra bil verkar vara mottot. Visserligen har man inte sänkt priset så mycket som man lovat. Men vallöften får man ju ta med en nypa salt när dom kommer från Ebba Busch eller Jimmie Åkesson. Hur som helst så har man ju nu beslutat att sänka skatten och att göra bränslet mer skadligt för miljön (men billigare...). Lägg till att oljepriset tydligen sjunker till rekordnivåer.

Några åtgärder för att sänka biljettpriserna inom kollektivtrafiken har jag dock inte sett några löften om. Möjligen inom flyget där kraven på att t.ex. plocka bort flygskatten är allt intensivare samtidigt som man vill utöka subventionerna till de regionala förlustbringande flygplatserna. Verkligheten är ju den att sett på ett lite längre perspektiv så har biljettpriserna inom länstrafikens kollektivtrafik ökat klart mer än bensin- och dieselpriserna. Men att vår Brunblå styrande sörja prioriterar bilismen framför kollektivtrafik är inget som förundrar eller förvånar. Det är ju Sverigedemokraterna som bestämmer!

Hur som helst så är ju uppenbarligen bensinen inte för dyr i varje fall. Med tanke på hur en del bilister kör så kan dom inte tänka på att spara på bensinen i varje fall. Jag ser att det till och med finns de som häller ut bensinen i naturen. Författaren Björn Ranelid (en bland SD-supportrar högt aktad författare) drabbades av ett litet missöde när han skulle köpa bensin till sin motorgräsklippare. Så han fick hälla ut en 3-4-5 liter bensin på en gräsmatta. Ett förfarande som inte är att rekommendera. Snarast är det direkt straffbart. Olyckligtvis för Björn Ranelid fastnade han på en övervakningskamera och har nu dömts för miljöbrott och ska betala totalt 10.500 kronor i dagsböter. Kanske ska du tänka ett steg längre Björn nästa gång?

Eller ännu hellre, skaffa en handjagare, så mår både du och miljön bättre!

Läs:
Björn Ranelid bötfälls – hällde ut bensin i gräset. - Expressen
Björn Ranelid dömd för miljöbrott – hällde ut bensin. - SVT
Bensinpriset lägsta på ett år. - Svenska Dagbladet

» Elon Musk slår till igen.

Strejken från IF Metall för att tvinga Tesla att teckna kollektivavtal fortsätter. Sympatiåtgärderna från andra svenska fackliga organisationer sprider sig snabbt. Men Tesla vägrar hårdnackat att göra vad i stort sett alla svenska företag gör - teckna kollektivavtal.

Läser man olika näringslivsmegafoner i media så kan man tydligt se att det inom stora delar av det svenska näringslivet finns en förhoppning att Tesla ska gå vinnande ur striden. Man hoppas väl på att viljan att vägra anpassa sig ska spridas till fler företag.

Jag läser i en artikel i Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga att Elon Musk personligen gett order till Tesla i Sverige att inte ge med sig. Han är livrädd för att fackligt inflytande i Sverige ska sprida sig till andra länder.

- "De får ju inte träffa avtal. Det är en order från Elon Musk. Det svenska bolaget har ingen handlingsfrihet alls."
- "Det finns liksom ingenting att prata om eftersom beskedet från Tesla är att de inte får skriva på kollektivavtal. Handlingsfriheten från det svenska bolaget är högst begränsad har jag förstått."

Citaten kommer från Kurt Eriksson på svenska Medlingsinstitutet som har till uppgift att medla vid konflikter och försöka komma fram till en lösning på konflikten.

Jag tycker vi låter Tesla dra sig ur Sverige om man nu inte vill anpassa sig till svenska förhållanden. I Sverige är det inte Elon Musk som bestämmer som han vill!

Läs:
Musks order – stoppar svenskt avtal. - Svenska Dagbladet

Inga kommentarer: