tisdag 28 februari 2023

Följ skocken

» Gör sedan helt om.

Mitt förtroende för media och journalistik har fått sig en rejäl törn. Jag tänker på behandlingen av regionpolischef Mats Löfving i Stockholm. Under en lång period har mediebevakningen gått ut på att han varit jävig och missbrukat sin ställning när han utnämnt Linda Staaf osv osv. Rikspolischefen Anders Thornberg tillsatte en utredning för att ta reda på vad som verkligen hänt. Mediedrevet har ju varit intensivt.

Den 22 februari presenterade Runar Viksten sin utredning som till delar friade Mats Löfving från kritiken. Tidningarna hade hunnit skrivas, tryckas och distribueras den 23 febr och då är hela utgångspunkten att det hela varit riggat för att skydda Mats Löfving och Anders Thornberg. Efter att tidningarna hunnit tryckas blev det offentligt att Mats Löfving hittats död i sin lägenhet.

Tänk
Och nu vände allt som på kommando. Nu var det plötsligt Mats Löfving som var utsatt för en orättfärdig förföljelse och alla andra var de stora skurkarna. Hyllningarna från kollegor osv blev det gemensamma ämnet för mediebevakningen. Tänk att dom hann trycka tidningarna för den 23:e för tidigt!

Nu har jag ingen aning om hela sanningen. Jag har inte följt bevakningen allt för intensivt. Snarast blir jag ofta misstänksam när det gemensamma drevet blir allt för intensivt. Offentliga personer som blir utsatta för mediedrev har inte en chans, detta oberoende av om dom är skyldiga eller inte.

För övrigt kan jag berätta att jag imorgon får mitt elprisstöd utbetalt. Jag vill verkligen skänka en vänlig tanke till Ebba Busch som ordnat dessa välbehövliga slantar till en stackars pensionär. Tack Ebba, även om vi kanske missförstod NÄR vi skulle få pengarna!

Läs:
Turerna inom polisledningen: Detta har hänt. - Aftonbladet

Inga kommentarer: