lördag 25 februari 2023

Skånetrafiken

» I bilsamhällets tjänst.

Jag blir allt mer övertygad om att Skånes länstrafikbolag, Skånetrafiken, under ledning av moderaten Carina Zachau har som syfte att se till så att inte allt för många reser med Skånetrafiken. Det får inte bli för trångt på tåg och bussar eller riskera att skåningarna kräver mer buss- eller tågtrafik så att man kanske till och med tvingas investera i nya bussar och tåg.

Då resonerar den högerstyrda Kollektivtrafiknämnden som så att det är bättre att man skrämmer bort resenärerna. För Skånetrafiken är det bättre om skåningar tar bilen. Denna strategi fullföljs genom att skära ner i trafiken, kraftigt höja priserna och sätta stopp för planer på utökad service.

I samband med den nya tidtabellen som infördes i december 2022 drog t.ex. Skånetrafiken in flera bussar under dagen bland annat på den busslinje som främst utnyttjas här i Åstorp. Alltså buss 520 som går från Åstorp via Nyvång och Hyllinge (som ligger i Åstorps kommun) via Väla till Helsingborg. Även SkåneExpressen busslinje 10 som går mellan Helsingborg - Örkelljunga (och har hållplats utmed motorvägen i Hyllinge och Åstorp på vägen) drog man in förbindelser på. Den tredje busslinje som betjänar Åstorp, 514 mellan Åstorp - Ängelholm, har redan så dåliga förbindelser (9 förbindelser om dagen och ingen på förmiddagen och sedan bara vardagar t.ex.) att en försämring hade inneburit nedläggning. Det får ju inte bli för attraktivt att ta Skånetrafikens bussar!

Nu från februari 2023 höjde Skånetrafiken taxorna med rekordhöga ca 10%. Allt för att se till så att det inte blir för attraktivt att resa med Skånetrafikens bussar och tåg. Redan tidigare har taxorna i kollektivtrafiken sett i ett lite längre perspektiv ökat mer än vad bensin- och dieselpriserna gått upp. Det har alltså sett i ett 20 års perspektiv blivit allt mindre ekonomiskt lönsamt att sätta bilen och ta tåget eller bussen istället. Och nu satsar alltså Skånetrafiken på att fullfölja den här strategin. Höj priserna så att det inte blir för attraktivt att resa kollektivt!

Senaste beviset på denna strategi såg jag i bladet för någon dag sedan. När Skånetrafiken avfärdade möjligheten att bygga en järnvägsstation i anslutning till där Helsingborgs nya sjukhus ska byggas. Möjligheten att placera en järnvägsstation i anslutning till det nya sjukhusbygget var annars ett av argumenten till att bygga det nya sjukhuset just här. Region Skåne lade många miljarder på att bygga ut sjukhuset i Helsingborg som ligger mycket centralt i Helsingborg. Slutligen insåg man att det blev för dyrt och komplicerat när kostnaderna skenade så hela projektet stoppades. Istället beslutade man sig för att bygga ett nytt sjukhus utanför Helsingborg. Till slut föll valet på en plats utanför dagens Ramlösa. Här ska också byggas en helt ny stadsdel. Här passerar Skånebanan Hässleholm - Helsingborg och detta var ett av argumenten för just denna placering. En station hade hamnat mellan Påarp och Ramlösa på linjen. Inte långt ifrån där det förr i tiden fanns en järnvägsstation Ramlösa Brunn. Där det idag finns ett mötesspår som heter Ättekulla (linjen är enkelspårig). Men, nu har alltså Skånetrafiken kommit fram till att det är inte så lämpligt med en ny station. De cirka 3 minuter längre restid det skulle innebära vore förödande för trafiken. Vi som kommer från Påarp, Mörarp, Bjuv, Åstorp, Kvidinge, Klippan, Perstorp som ska till sjukhuset för besök eller för att jobba ska istället åka förbi sjukhuset och sedan byta till en buss och åka tillbaka till sjukhuset. Det hade också varit möjligt att förlänga tågen Ängelholm - Kattarp - Ödåkra - Maria - Helsingborg C till att fortsätta till Ramlösa och så Skånebanan.

Snälla Carina Zachau lämna över styret av Skånetrafiken till de som vill satsa på att locka fler resenärer istället!

Vem sponsrar Skånetrafiken

Inga kommentarer: