torsdag 16 februari 2023

Brunblå sörja vilse

» Det är dags att satsa på kollektivtrafiken - NU.

Runt om i världen satsas det stort på att bygga ut järnvägskapaciteten. Snabbtågslinjer byggs runt om på vårt klot. I Europa satsar EU på ett samordnat projekt för att binda samman medlemsländerna med moderna snabbtågslinjer. I Sverige lägger vår Brunblå regering samtidigt ner projekteringen av nya stambanor Stockholm - Göteborg/Malmö. Ett antal andra järnvägsprojekt har också fått röd signal. Samtidigt skärs anslagen för järnvägsunderhåll också ner.

Däremot föreslås en mer än fördubbling av bidragen till inrikesflyget. Där gäller inte något motstånd mot Bidragssamhället när det är Näringslivets företrädare som behöver få sina resor subventionerade av skattebetalarna.

I många länder satsar man på att genom sänkta taxor locka pendlare till att åka kollektivt istället för att trängas på vägarna och släppa ut avgaser. I Tyskland, som exempel, gjorde man ett experiment under sommaren med ett extra billigt månadskort på bara 9 Euro för all lokal och regional kollektivtrafik i hela landet. Experimentet blev lyckat, det lockade nästan för många resenärer. Projektet har nu permanentats med ett månadskort på 50 Euro som gäller all lokal och regional kollektivtrafik i hela Tyskland. Regionerna och staten delar på kostnaderna. 50 Euro motsvarar ungefär 600 kronor.

Samtidigt i vårt Brunblå Sverige höjer de flesta länstrafikbolagen sina taxor ytterligare. Här i Skåne höjde Skånetrafiken taxorna med i snitt 10% vid månadsskiftet. Ett månadskort som gäller hela Skåne kostar nu 1.309 kronor. Dvs långt mer än dubbelt av vad en biljett i Tyskland kostar och som då gäller i hela Tyskland. Skånebiljetten gäller alltså bara i Skåne. Åker jag över länsgränsen in i Halland, Småland eller Blekinge får jag köpa mer biljett. Samtidigt skar man ner på turtätheten. Allt, antagligen, för att skrämma bort resenärer.

Men, som sagt. Subventionerna till inrikesflyget föreslås fördubblas. Så ser det svenska Brunblå bidragssamhället ut!

Tidöevengeliet

Läs:
Staten bör ha en mer aktiv roll i kollektivtrafiken. - Dagens Samhälle debattartikel

Inga kommentarer: