onsdag 15 februari 2023

Skattepengar upp i rök

» 30 miljoner är nu slut.

I september 2020, dvs för knappt 2½ år sedan, tog 7 Nordvästskånska kommuner över konkursboet Ängelholms flygplats från PEAB. De sju kommunerna betalade 20 miljoner till PEAB för köpet så att PEAB kunde dra sig ur helskinnade. Dessutom stoppade de sju kommunerna in ytterligare 30 miljoner i bolaget för att täcka kommande förluster. Nu är i princip dessa slantar slut!

Det var något förenklat det nordvästskånska kommunsamarbetet Familjen Helsingborg som för affärsresenärernas skull ville rädda kvar Ängelholms flygplats från konkurs. Familjen Helsingborg består av 10 kommuner. Men tre av dessa valde att ställa sig utanför räddningsaktionen. Landskrona, Örkelljunga och min egen hemkommun Åstorp. Något som jag är mycket tacksam för! De andra sju kommunerna, Helsingborg, Höganäs, Ängelholm, Båstad, Bjuv, Klippan och Perstorp valde dock att satsa sammanlagt 50 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar för rädda kvar flygplatsen för affärsresenärerna.

Skattepengar till flyget
För att täcka kommande förluster stoppade kommunerna alltså också in 30 miljoner i bolaget. Till detta kommer att bolaget bakom flygplatsen fått många miljoner i Coronastöd och till detta dessutom 18,5 miljoner i stöd från Region Skåne och Trafikverket. 2021 var omsättningen ca 35 miljoner och förlusten ca 20 miljoner. För 2022 har omsättningen ökat till ca 50 miljoner medan förlusten minskat rejält tack var stöd från Trafikverket på 14 miljoner. Men passagerarutvecklingen i Ängelholm efter Coronapandemin har faktiskt varit sämre än för andra regionala flygplatser i Sverige.

Det är alltså stora summor från skattebetalarna som pumpas in eftersom affärsresenärerna och flygbolagen inte vill betala vad det kostar. Lägg till detta att flyget inte beskattas som andra trafikslag och inte alls behöver ta ansvar för sina utsläpp. Nu är dessa skattepengar slut.

Men, när nu staten drar ner på satsningen på järnvägar så är det istället på gång att staten ska satsa mer på flyget. Allt för miljön som han sade... Kanske slipper de nordvästskånska kommunerna pytsa in nya skattemiljoner i flygplatsen om staten tar över med statliga skattepengar istället. Moderaten Peter Norman förslår att skattebetalarna fördubblar sina subventioner av flyget från 170 miljoner till 350 miljoner kronor om året.

Hur skulle det vara om affärsresenärerna betalade vad det kostar?

Läs:
Kommunala miljoner till flygplatsen slut – hoppas på statligt stöd. - Helsingborgs Dagblad
Ängelholm föreslås bli statlig flygplats. - Helsingborgs Dagblad
Staten föreslås ta över fler regionala flygplatser. - Sveriges Radio
Utredare: Staten bör ta över Skellefteå flygplats. - Dagens Samhälle

Inga kommentarer: