tisdag 24 november 2015

Tre små tankar en dag

» Vi lever olika liv

De orimliga samhällsklyftorna finns överallt i världen. Hos Veckans Affärer läste jag om den kinesiska miljardären Liu Yiqian. Han hade några slantar över och tänkte att det lämpligaste att använda dessa dryga 170 miljoner dollarna till (nästan 1,5 miljarder kronor) var att köpa en tavla av den italienska konstnären Amedeo Modigliani. Något förenklat kan man säga att det är en tavla med en naken donna målad under Första Världskrigets slutskede. Men, det var en sniken miljardär. För att få ut maximal bonus på sitt American Express-kort så använde han detta för att betala. Det hela gav honom 170.400.000 poäng. Något som gör att han och hans familj kan flyga gratis under resten av livet. Så mycket får jag inte själv ihop, men jag fick faktiskt ett presentkort på 100 kronor från Clas Ohlson nyligen!

» Det straffet räckte inte

Jag läste i bladet om svensken som åkte fast för fortkörning i Norge. Som bestraffning dömdes han till fängelse i dryga 30 dagar och dessutom till totalt körförbud i Norge de kommande tre åren. Ett straff som jag faktiskt inte tycker räcker. Han åkte fast för att ha kört i 190 km/tim på en sträcka där hastigheten var begränsad till 80 km/tim. Saknar man så totalt omdöme så tycker jag att man bevisat att man inte har någon som helst anledning att köra bil mer - någonsin. Jag tycker att det självklara beslutet borde vara en indragning av körkortet - för evigt.

» Inte människor

I ett exemplar av den danska Metroxpress som jag hittade på tåget läser jag om den kvinnliga grekiska kustvakten som med sin båtshake från sitt kustbevakningsskepp försökte punktera en gummibåt med 58 flyktingar ombord. Lyckligtvis räddades flyktingarna av en turkisk räddningsbåt istället som befann sig i närheten och som hann rädda flyktingarna innan gummibåten sjönk helt. Det finns många Homo Sapiens som inte förtjänar att kallas människor.

Inga kommentarer: