torsdag 19 november 2015

Tycka olika

» Terrorhot?

Älska din nästa
SÄPO har höjt hotnivån när det gäller terrordåd i Sverige från 3 till 4 på den 5-gradiga skalan. Och så högt har den aldrig varit sedan skalan infördes. Och visst ska man ta det hela på allvar. Men, samtidigt inte heller bli vettskrämd för sin egen säkerhet. Tydligt är att SÄPO bedömer att risken för att något ska hända har ökat, och detta är naturligtvis oroväckande. Men, risken för att just DU ska råka ut för något är ju trots allt mycket liten. Kanske är risken fortfarande större för en trafikolycka osv. Men detta känner du ingen skräck för! De grupper som ligger bakom, kalla dom IS eller något annat, är fanatiska och mer eller mindre hjärntvättade människospillror som helt tappat tron på människoliv eller den anständighet som trots allt finns i vår grund från början. Det som ändrat det hela är att våldet nått Västeuropa efter att tidigare i huvudsak funnits i främst Mellanöstern. Kanske kan vi nu bättre förstå varför människor flyr därifrån?

» Timbro - varför?

I Aftonbladet skriver i dag Anders Lindberg på ledarsidan om vad han tycker om organisationen Timbro, som han uppenbart inte tycker är särskilt lyckad i sin verksamhet. Han verkar mer eller mindre anse att man kastar bort de 29 miljoner kronor man får från det svenska näringslivet för att vara det som kan kallas "Näringslivets tankesmedja". När jag läste ledarsidan i dag blev jag samtidigt påmind om att jag fortfarande inte är helt av med det något annorlunda migränanfall som jag drabbades av i går. Huvudvärken var inte så farligt, men jag är mycket dåligt medveten om vad jag egentligen sysslade med. Jag jobbade visserligen, men jag har i stort sett inget minne av vad som hände den första halvan av arbetstiden. Och mycket verkar bortsuddat ur minnet från de senaste dagarna. Och uppenbarligen har jag inte kommit igång riktigt än. Minnet fungerar fortfarande inte som det ska! Bland annat hade jag för mig att det var för Timbro som min gamla klasskamrat Jonas Milton jobbade. Men lite sökning på nätet visar att det var på Almega han jobbat i 30 år. Men tydligen slutar nu. Kära Jonas börjar väl fundera på pensionsåldern precis som jag och, gissar jag, resten i vår gymnasieklass. Vi har onekligen utvecklats åt olika håll, men man kan ha olika åsikter utan att vara ovänner utan istället respektera varandra. Det är det som egentligen utmärker mänskligheten!

Inga kommentarer: