tisdag 16 mars 2021

Bitcoin

» Bluff, Bubbla eller bara Galenskap?

Vad är en Bitcoin? Kan någon förklara det för mig? Jo, jag vet att det är en s.k. Kryptovaluta. Det finns flera sådana även om alltså Bitcoin är den överlägset största av dessa. Men, vad är en kryptovaluta?

Bitcoin
Om jag förstått det så motsvarar en Bitcoin egentligen ingenting. Det är en massa ettor och nollor ute i cyberrymden. Skapad av någon, men det finns ingen som ansvarar för det hela. Värdet på en Bitcoin kan variera enormt upp och ner. Något händer och så rusar värdet rakt upp. Sedan händer något annat och så rasar värdet rakt ner i källaren. Även vanliga valutor kan variera i värde. Och en inflation kan få värdet att rasa ner i en vattenfylld källare.

Man kan använda värdet på guld som en värdemätare och spekulera i. En gång i tiden fick man för sig att investera i tulpanlökar i tron att värdet skulle stiga långt ovanför skorstenen. Till slut kraschade bubblan och tulpanlökarna återgick till att bli blomlökar som man kunde plantera i jorden och få se en vacker blomma växa upp.

Var kommer en Bitcoin från? Om jag förstår det kan man "tillverka" en Bitcoin genom att låta en dator utföra avancerade matematiska beräkningar. Till slut har man skapat en Bitcoin. Sedan kan man fortsätta med sin "mining" och skapa flera Bitcoin. Ju större värdet är desto större förtjänst. Kräv dock inte av mig att jag ska förklara det där. Det kan jag inte!

En sak har jag dock förstått av tidningsartiklar helt nyligen. Bitcoin förbrukar enorma mängder elenergi. Man beräknar att den el som går åt för att tillverka Bitcoin och att göra transaktioner med Bitcoin motsvarar hela Sveriges totala elförbrukning. Det är alltså enorma mängder elenergi som krävs för att hålla dessa serverhallar igång. Främst för att driva de serverhallar som "tillverkar" Bitcoin. I mindre utsträckning för att genomföra de mycket få transaktioner som genomförs med Bitcoin. Det handlar mest om olika spekulanter som handlar med Bitcoin i förhoppning att värdet ska öka (eller för säljaren att värdet ska minska de kommande veckorna). Så mycket transaktioner där man använder Bitcoin för att betala för något handlar det inte om.

I genomsnitt räknar man med att varje transaktion som görs med Bitcoin förorsakar lika mycket utsläpp av koldioxid som en flygresa för en person från Stockholm till Milano. En mycket stor andel av de serverhallar där man "utvinner" Bitcoin får sin el från fossildrivna elkraftverk (koleldade sådana). Och kryptovalutor handlar egentligen inte om en valuta som används för att betala för varor eller tjänster. Det handlar om spekulation! Vem tar emot Bitcoin som betalning om värdet av betalningen dagen efter kan ha sjunkit så att affären blev en katastrof? Eller vem använder Bitcoin att betala med om man tror att värdet dagen efter är så mycket högre? Enligt Elon Musk ska man tydligen kunna köpa sin Tesla med Bitcoin. Tänk man kan använda dom någonstans! Jag gissar att Elon Musk spekulerar i att värdet ska gå upp så att han kan tjäna pengar inte bara på bilen utan också på spekulationen i Bitcoin.

Bitcoin
Den stora nyttan med att använda Bitcoin att betala med är att pengarna inte kan spåras. Eftersom det bara handlar om en nedrans massa ettor och nollor på en anonym server någonstans ute i cyberrymden så vet man inte var slantarna ursprungligen kommer från. Har du en massa svarta pengar som du behöver omsätta på ett ofarligt sätt så att dom inte kan spåras är ju att skaffa Bitcoin en utmärkt idé. En mycket stor andel av Bitcoinvärdet är helt enkelt svarta pengar.

Är då detta bara en Bluff med en massa olagliga svarta pengar som håller värdet uppe? Ja, inte vet jag. Jag är på tok för okunnig för att begripa. Är det en spekulationsbubbla typ tulpanlökarna? Fortfarande har jag ingen aning. Så länge det finns människor som är villiga att satsa sina (svarta...?) tillgångar på en kryptovaluta så att myndigheterna inte kan hitta dom så kanske värdet håller sig uppe. Men vad händer den dag det inte finns tillräckligt mycket nya (svarta...?) pengar att stoppa in i systemet? Inte vet jag.

Är det Galenskap? Ja, jag tycker det!

Läs:
En bitcoin-transaktion motsvarar en flygresa. - Svenska Dagbladet
Har vi råd med bitcoin? Kryptovalutan förbrukar nästan lika mycket el som hela Sverige. - Ny Teknik (låst artikel)
Bitcoin. - Wikipedia

Inga kommentarer: