torsdag 28 mars 2013

Om tufftuff tåg

Söderåsbanan
Dagens tågtyckeri: Sedan många år har det utlovats att Skånetrafiken ska återuppta persontrafik på den s.k. Söderåsbanan som går mellan Åstorp - Teckomatorp. Och tankarna har som jag förstått det varit att kombinera detta med trafik på den s.k. Lommabanan som går Malmö - Lomma - Kävlinge. Det skulle alltså innebära en ny Pågatågslinje Malmö - Åstorp via dessa båda banor. Och det hade ju inte varit så illa, även om jag inte förstått varför man inte fortsatte de sista kilometrarna från Åstorp till Ängelholm. Vilket skulle gett en tågförbindelse mellan Åstorp - Ängelholm som tar mindre än 10 minuter istället för dagens buss som tar 30 minuter, och dessutom bara kör på vardagar. Hur som helst har jag blivit allt mer pessimistisk om dom här planerna verkligen skulle bli genomförda. För några dagar sedan skrev jag till Skånetrafiken och undrade vad som hände. Om Skånetrafiken fortfarande var intresserade? Svaret kom i dag och löd som följer: - "Planerna för Pågatåg på Söderåsbanan finns kvar, men tyvärr har de statliga investeringspengarna senarelagts. I nuläget är det osäkert när trafiken kan komma igång. I bästa fall kan det ske om 5-10 år. Just nu genomförs en ny investeringsplan för 2014-2025 och där arbetar vi för att projektet ska kunna inrymmas." Det som förvånar mig är orden "investeringspengarna senarelagts"? Jag tycker vår moderata Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd har skrutit så mycket om de ökade anslagen till investeringar i järnvägen. Hur går det ihop med "investeringspengarna senarelagts". Hon snackar strunt den goda Catharina. Men det är å andra sidan inget som förvånar, det gör moderater! Själv får jag inrikta mig på att hoppas kunna resa direkt till Malmö med tåg innan jag dör av ålderdom. Jag hinner bli pensionär i varje fall.

Give peace a chance
Dagens krigsprovokatör: Media framställer gärna Nordkorea som krigshetsare som vill provocera fram ett krig. Men, som jag sagt tidigare, så tror jag inte att de galna ledarna i Nordkorea vill ha ett krig. Däremot känner dom sig starkt hotade från Sydkorea men främst från USA. Dom har utkämpat krig med Sydkorea och USA tidigare, och känner sig akut hotade av dessa. Hur tror ni att ledarna i Nordkorea känner det när det visar sig att USA övar med sina allra modernaste bombplan över Korea. När det "läcks" ut uppgifter om att det finns klara invasionsplaner av Nordkorea i Pentagon? Ja, inte tror jag att dom känner sig mindre hotade i varje fall. Dom är redan vettskrämda i Pyongyang, och det blir inte bättre av detta. Aftonbladet och Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet och Aftonbladet och Expressen.

Dagens väljarundersökning: Dagens undersökning har gjorts av Novus för TV4. Den här gången är det Sverigedemokraterna -1,1 och Moderaterna med -0,8 som är de stora förlorarna medan Folkpartiet +1,0 och Miljöpartiet med +0,5 är de stora vinnarna. Centern på 3,3% och Kristdemokraterna på 3,7% ligger båda utanför Riksdagen. Vänsterpartiet på 6,3% och Folkpartiet med 6,2% är ungefär lika stora. Miljöpartiet med 9,6% har passerat Sverigedemokraterna med 9,1% och är tredje största parti. Socialdemokraterna med 32,1% leder över Moderaterna på 28,3%. Ett val med dessa siffror skulle ge de Rödgröna partierna 182 mandat mot Högeralliansens kvarvarande partiers totala 132 mandat. Sverigedemokraterna med 35 ställs utanför eftersom de Rödgröna får en rejäl egen majoritet. Se Aftonbladet och Expressen.

Dagens finansskandal: De cypriotiska bankerna som var på väg att gå i konken verkar få hjälp från EU, men det ställs hårda krav där bankkunderna tvingas vara med och hjälpa till med att rädda bankerna. Vilket dom verkar vara mindre villiga till. Å andra sidan hade dom förlorat allt om bankerna gått i konken. Hur som helst har tydligen bankerna öppnat i dag efter 2 veckors stängning. Och cyprioterna fick ta ut mindre belopp för att klara vardagslivet. Men de stora spekulanterna (som alla ryska miljardärer) har tydligen haft möjlighet att rädda undan sina pengar eftersom flera av de cypriotiska bankerna haft sina kontor i London öppna. Allt för att hjälpa de stora skurkarna så att det bara är de små spararna som får ta smällen. Slipsnissar är inte att lita på.

Inga kommentarer: