fredag 6 januari 2012

Om dumma argument

Göran Hägglund
Vid årsskiftet höjdes taket för Högkostnadsskyddet. De som har stora kostnader för sjukvård eller för mediciner får från årsskiftet ännu högre kostnader. Högsta ansvarige minister, Socialminister Göran Hägglund (kristdemokrat), tycker dock inte att detta är något problem. Han menar att vi ju fått mer pengar i plånboken genom Jobbskatteavdraget. Man kan undra om han spelar dum, eller om han i verkligheten är just det - dum. Jag undrar verkligen om de som är stora konsumenter av sjukvård och läkemedel, och alltså kommer upp i Högkostnadsnivåer, tycker att dom fått mer pengar i plånboken? Någonting säger mig att det är just sjukskrivna, förtidspensionerade och gamla som är storkonsumenter av vård och läkemedel. Och dom har ju inte fått något Jobbskatteavdrag, dom är straffbeskattade. Är du så dum Göran?

Jag har inte så stort idrottsintresse. Och det idrottsintresse jag har är inte direkt riktat mot ishockey. Men det har liksom inte gått att missa att Juniorkronorna gått och blivit världsmästare. Och det ska visst vara uppåt 30 år sedan sist. Och då kan man ju inte göra annat än att gratulera pågarna. Men det måste kännas lite taskigt för Sverigedemokraterna och andra som har lite svårt att acceptera att Sverige består av en hel del som har sitt ursprung från andra länder. Att matchhjälten heter Mika Zibanejad, en kille med delvis iranskt ursprung, måste vara svårt att smälta. "Ska nu dom där jävla utlänningarna ta över hockeyn också" torde vara en första reaktion. Det är väl på plats med ett GRATTIS till Juniorkronorna och ett extra GRATTIS till Mika Zibanejad, trots att han spelar för Djurgården...

Det är dags för SD:are och andra urblåsta rasister att inse att Sverige är helt beroende av folk som härstammar från andra delar av världen. Det räcker med att titta på vårt Kungahus. Hela släkten är importerad från Frankrike. Dom har sedan under åren gift sig med andra utlänningar. Silvia är väl brasilianska och tyska. Själv härstammar jag från Belgien (vallonsläkt) med inslag från bland annat Ryssland och Polen. Hustrun har anor från Danmark (jo, jag skäms lite på den punkten). Och så är det med oss alla. Människor har under alla år rört sig över gränserna och bosatt sig i andra länder. Är det inte dags för Sverigedemokraterna (och andra främlingsrädda individer) att inse detta snart.

Mina joggingskor
Vinterjogging: Och när vi nu ändå är inne på idrottandet. Så passade jag själv på med lite idrottande i dag. Efter nästan en månads uppehåll blev det dags för en joggingrunda på förmiddagen för att njuta av det underbara soliga vårvädret. Jag fick klartecken från min sjukgymnast att det var OK att springa lite trots min hälsporre. Istället har jag fått lite övningar att träna fot och tåmuskler med. Och det var uppenbart att det var mer än jag som passade på i det vackra vädret och tog en joggingrunda. Jag mötte flera stycken på vägen upp till skogen, uppe i skogen och även på vägen hem. Sammanlagt sprang jag min vanliga 5,5 km runda. Och med tanke på det långa uppehållet så tycker jag att tiden 31.40 var riktigt bra. Det är ju ingen rekordtid, men mer än väl godkänt efter omständigheterna. Annars är det tyvärr så att dagens vackra väder var ett undantag. Det är tydligen tillbaka till regn och blåst i morgon.

Jonas Sjöstedt
För övrigt noterar jag att Jonas Sjöstedt valts till ny ordförande för Vänsterpartiet med klar majoritet. Grattis Jonas. Det är stora förväntningar på dig.

Och till slut ännu ett exempel på att vår värld inte saknar resurser, men fördelningen är inte riktigt juste. Jamie Dimon, vd på den amerikanska banken JP Morgan Chase tjänade förra året motsvarande 290 miljoner kronor. Det är 795.000 kronor - per dag sju dagar i veckan. På en månad tjänar han mer än vad jag själv får ihop under hela mitt liv. Eller på en dag plockar han in mer pengar än vad en majoritet av världens befolkning tjänar på en livstid. Jag vill hävda att INGEN människa gör skäl för dessa summor. Allra minst en person som är VD för en bank som på ett år tappat nästan 25% av sitt marknadsvärde. Tror ni han skäms? Jag tror inte han gör det, jag tror han hånskrattar hela vägen till bankfacket. Och med alla dom pengarna lär han inte ha annat att göra än springa dit med nya sedelbuntar.

Inga kommentarer: