tisdag 25 september 2007

Nya varv i fastighetsskattekarusellen

Min tacksamhet till Göran, Anders och Fredrik för att jag får en chans att visa solidaritet med svårt drabbade villaägare i Dandedryg är stor. I går blev jag uppmärksammad på en ny förändring i reglerna för fastighetsbeskattningen. Den frysning av taxeringsvärdena som är inbyggd i dagens regler förslås avskaffad. Det innebär att den majoritet av Sveriges villaägare som i dag betalar en fastighetsskatt som är lägre än det nya maxbeloppet på fastighetsavgiften (och alltså inte får någon sänkning) kommer att få ständigt stigande fastighetsavgifter. Det kan bli ordentliga höjningar på bara några år allt eftersom taxeringsvärdena stiger. Men, som sagt, vi är mycket tacksamma för att vi får lov att visa solidaritet med de stackare i Danderyd som nu får radikala inkomstförstärkningar på många sköna tusenlappar i månaden. Tack Göran, Anders och Fredrik. En överföring av kapital från fattig till rik, helt enligt moderat tradition! Eller som det står i Görans bibel, åt den som har skall vara givet.

Tim Brady har satt nytt brittisk rekord. När han togs för fortkörning utanför Abingdon visade polisens radar på 276 km/tim. För detta har han fått 10 veckor bakom galler och indraget körkort i tre år. Hade jag varit domare hade jag nog inte nöjt mig med tre års indragning av körkortet. Jag är tveksam till om Tim skulle få chans till nytt körkort överhuvudtaget. Så hans Porsche kunde skänkts till Rädda Barnen för försäljning.

Gamle bekantingen Bo Lundgren dök upp i radio i dag. Han är tydligen chef för Riksgälden. Inte visste jag att den gamle moderatledaren hade gått över till sossarna. Jag menar, man har ju hört hur den socialdemokratiska regeringen bara har utnämnt sossar som tack för hjälpen. och så dyker det upp en gammal moderat i topposition. Eller kan det vara så att sossarna inte bara utnämnde sossar? Kanske var man till och med bättre på att fördela gracerna än vad högeralliansen är nu. För några sosseåsikter framförde han sannerligen inte. Snarare var hans insats en enda lång hyllning till Högeralliansens politik.

En annan som dök upp och framförde en hyllning var Kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth som när vi var på bio i lördags höll ett hyllningstal till SF-Bio för deras stora insats för kvalitetsfilmen. Jag kan undra hur mycket hon fick betalt för den reklamfilminsatsen. För hon gjorde väl inte bort sig gratis. För det är att göra bort sig, att så okritiskt ställa upp och göra reklam för ett "monopolföretag". Jag hoppas verkligen att hon fick bra betalt för det klavertrampet.

Jag såg för någon dag sedan en insändare där skribenten skrev att man inte vågade låta barnen leka utomhus av rädsla för varg (och andra rovdjur). Det är väl skönt att föräldrar tar ansvar för sina barn, och har snart gjort så i 200 år. Den senaste gången någon dödades av varg i Sverige var nämligen 1820. Vanliga tamhundar däremot biter ihjäl någon varje år. Jägare skjuter ihjäl andra jägare ett par gånger om året. Och vi ska inte tala om trafiken. Egentligen borde vi här nere i syd vara mer rädda ute i naturen. Jag tror risken för vildsvinsattack är större än risken för vargattacker. Jag trodde att de som bodde nära naturen också levde i samklang med naturen. Men många borde nog hellre flytta till stan. Och där hålla sig inomhus, för trafiken där är farligare än vargen i skogen.

Inga kommentarer: