söndag 9 september 2007

Dina pengar - våra pengar

Har du pengar över? En Bentley Continental GT cabriolet kostar bara 1,77 miljoner kronor. Tycker du att det är för simpelt kan kanske en Rolls Royce Phantom Drophead cabriolet för 4,4 miljoner vara lämpligare. Fortfarande för enkelt? En Mercedes Maybach 62 kan bli din för 5,1 miljoner. Fast det är klart, försäkringspremierna för sådana här skrytåk kanske är lite höga. Låt mig ge dig några tips. Olof Palmes Solidaritetsfond, Vi-skogen, Ammesty International, Rädda Barnen eller Röda Korset, tycker jag är en vettigare användning av pengarna. Då kommer dom till någon nytta. I motsats till MUF i Skåne tycker jag att vi har ett ansvar. Dom tycker att allt svenskt bistånd utomlands ska läggas ner. De fria marknadskrafterna löser alla probelm. Hahaha!

Om man som jag envisas med att klippa gräsmattan med en handjagare finns det en viktig princip man bör följa. Den lyder: Klipp gräset regelbundet. Det finns tillfällen när en innehavare av handgräsklippare önskade att han hade en självgående gräsklippningsmaskin som man bara sätter sig på och kör. Och det är när man slarvat med gräsklippningen en tid (alternativt varit bortrest en längre period eller det varit för dåligt väder en längre period eller....). Jag antar att de flesta nu har kommit fram till vad jag vill ha sagt. Jag har alltså slarvat med gräsklippningen en period, men i dag var det dags, tyvärr allt för sent. När gräslängden börjar närma sig 10 cm kan jag berätta att det är tungt att klippa gräset med handjagare. 3 dm fram, två bak, 3 fram, 2 bak osv. Lämpligt är också att klippa varje bit från två håll. Och sedan får man räfsa upp gräsklippet (det gör jag normalt inte). Det är då man upptäcker alla fläckar där gräset bara lagt sig och inte klippts. Hur som helst är jag äntligen klar, och har även snabbt räfsat upp 3 välfyllda rullebörar fyllda med gräsklipp. Men jag är trött i benen. Någon joggingtur blir det INTE i dag. Däremot får det bli ny klippning om bara några dagar när allt gräs som bara lagt sig har rest sig ordentligt.
Verteranjärnvägen Klippan

En annan sysselsättning under dagen har varit ett besök i Klippan. Föreningen Veteranjärnvägen i Klippan har haft öppet hus. Det innebär bland annat att man visat upp lokstallarna med alla de ånglok (och annat) som är under renovering. Det har också funnits chans att göra en liten åktur med föreningens rälsbuss. Denna gjorde en tur mellan Klippan Centralstation till DHL:s lager. En mycket skumpig färd. Jag kunde se på hastighetsmätaren att man som högst var uppe i en hastighet på 28 km/tim. Jag kunde på en skylt se att maxhastighet var 80 km/tim. Jag skulle vilja påstå att en färd i den hastigheten hade varit en mycket skumpig färd. Hur som helst var det en riktigt trevlig liten utflykt till Klippan som Kevin och jag gjorde.

I Aftonbladet i dag fanns ett särdeles intressant debattinlägg från Rolf van der Brink (han är chefredaktör för Dagens Media). Under rubriken: Till salu: reportrar, ger han en intressant inblick i dagens journalistik. Naturligtvis är inlägget skrivet med anledning av avslöjandet av Trond Sefastsson på TV4. Jag för min del kommer att klippa ur inlägget och sätta upp på väggen. Journalister är mycket viktiga i ett demokratiskt samhälle, men ansvaret på journalisterna är också högt. Tyvärr är det allt för ofta som dom inte klarar av sitt ansvar. Och det är allt för ofta som det blir fel i artiklar osv. Nästan varje gång man läser en artikel, där man själv råkar vara mycket insatt i de verkliga omständigheterna, så ser man hur mycket som är fel, som saknas och som missförståtts. Om det är lika illa i alla andra artiklar man läser blir jag mycket orolig. Läs debattinlägget och fundera lite över dagens journalistik.

Inga kommentarer: