torsdag 6 september 2007

Det är sjukt att jaga

Den legala björnjakten verkar främst handla om björnmisshandel. I Jämtland dödades hälften av de 14 björnar som sköts. Den andra halvan går fortfarande omkring skadeskjutna alternativt har dom plågats till döds. I Gävleborg var det inte mycket bättre. 11 av de 18 björnar som träffats har återfunnit döda. Resten går omkring skadeskjutna. Kanske dags för en förbättrad utbildning av jägarna. Eller dom har bara drabbats av björnfrossa när dom såg björnen? Själv har jag aldrig förstått tjusningen med att jaga djur. Jag kan förstår njutningen i att smyga omkring i naturen, att försöka spåra djuren, att försöka komma djuren så nära som möjligt, känna spänningen osv. Men att sedan döda djuret? Nä, jag tycker dom kunde utrusta sig med en kamera istället. Jag vill dock klart deklarera att vi ibland måste jaga av olika skäl. Men finna nöje i det? Det är ju sjukt!

Mikael Odenbergs sorti försvann i dagens nyhetsflöde till stor del i Pavarottis död. Och det är kanske tur det för Fredrik Reinfeldt. 3 moderata ministrar ut bakvägen under dramatiska former på mindre än ett år. Det är ett oslagbart rekord i svensk politisk historia. Och han slog nu sitt tidigare eget rekord med 2 avsuttna ministrar. Ryktena om att det finns fler anledningar till Odenbergs avgång än den officiella florerar på många håll. Ett av de mer illvilliga berättar om att flera tidningsredaktioner helt nyligen begärt ut reseräkningar från Försvarsdepartementet, och att avgången handlar om att det är bättre att gå nu än tivngas göra detta senare. Det är värt att notera att Fredrik Reinfeldt tydligen inte gjort den sedvanliga kommentaren att han beklagar avgången. Han har bara noterat avgången. Hrm!

En ersättare i f.d. vapenvägraren och sedemera Handelsministern Sten Tolgfors blev mycket snabbt utsedd. Ungefär som om besked om avgången var förvarnat. Ersättare för Sten Tolgfors ryktas Anna Kinberg Batra bli. Detta ska nog ses som ett motdrag till Centerpartiets Stockholmssatsning. Den nya Stureplanscentern riskerar stjäla högerröster i Stockholm. Och då gäller det att utse någon som verkligen stått upp på barrikaderna för 08:orna. Fru Kinberg är väl utanför tullarna mest känd för sitt beryktade uttalande om att "Stockholmare är smartare än lantisar". Ett uttalande som väl egentligen främst bevisar just motsatsen.

Skanneloppetuppladdning: Vissa dagar när man springer sin runda känns det som om man är 70 år gammal och inte har tränat de sista 25 åren. Andra gånger känner man sig som en vältränad 25-åring. I går var det en dag av den senare typen. Eftersom jag inte kom iväg förrän sent på kvällen (klockan var närmare 8 på kvällen) så valde jag att springa den lite kortare sexkilometersrundan. Men det gick riktigt fort tyckte jag. Jag kunde sträcka ut ordentligt, och även den riktiga uppförslutan kunde avverkas utan plåga. Tiden 29:05 var riktigt bra, men jag trodde uppriktigt sagt att den var ännu snabbare.

I sedvanlig ordning har jag tillbringat den 6 september utomlands. Traditionen bjuder att jag tillbringar min födelsedag på resande fot för att hålla mig undan. Men i morgon återvänder jag till jobbet som en 55+. Det innebär att enligt Jan "skoltalibanen" Björklund får man inte lov att diskriminera mig längre. Jag räknar därför med att det nu ska bli lättare att hitta ett nytt jobb. Läsoman som jag är har jag tillbringat största delen av den tid jag suttit på tåget runt Öresund med att läsa diverse gratistidningar. Totalt 6 stycken blev det, varav två danska. I dessa båda ser jag att nya rön från USA berättar att lukten från mikropoppade popcorn är farlig. Inget roligt får man ha. Och när vi talar om mat kan jag inte göra något annat än hålla med Aftonbladets matskribent Karin Ahlborg som undrar varför vi envisas med att köpa fullkornsspagetti istället för riktiga spagetti. Dom smakar ju hö och inte spagetti! Jag håller fullständigt med henne. Det får bli någon måtta på nyttighetsparanojan.

Inga kommentarer: