onsdag 26 september 2007

Daltet med småbarnsföräldrar

Att läsa andra bloggar kan ibland vara riktigt roligt. Men många är ju, i motsats till den blogg ni just nu läser, totalt ointressanta. Vad jag, något förvånande, har kunnat konstatera är att de bloggar som är roligast att läsa är de som skrivs av folk med totalt annan åsikt än min egen. Helt enkelt bloggar som man kan skratta åt / bli förbannad på. En sådan är t.ex. den s.k. centerpartisten Fredrik Federley. Han är ibland så totalt sanslös i sina åsikter att man inte kan låta bli att skratta. Och det gör att man återvänder dit då och då för att få ett nytt skratt. En annan som jag nog får lägga till den listan är moderaten Marko Huttunen i Landskrona. Han dyker med jämna mellanrum upp i lokaltidningen med någon ny spektakulär åsikt eller aktion. I dagarna har han fått rubriker sedan han i Landskrona kommunfullmäktige (lyckligtvis helt ensam) argumenterat för att Landskronas kommunalråd inte ska ha rätt att ta föräldraledigt. Marko (som vi kan förstå har han inga barn) tycker att har man valt att ta politiska uppdrag så ska man sköta detta, inte leva ett annat liv. Marko tycker att det är "ett förbannat daltande med småbarnsföräldrar". Så'na här, som är på gränsen till knäppgökar, kan vara roliga att läsa om och få sig ett skratt. Jag får nog lägga in Marko bland mina bokmärken.

I dag skriver jag tydligen mitt 100-ade blogginlägg på Aftonbladets bloggtjänst. Innehållet där är i princip det samma som på orginalbloggen. Men faktum är att versionen hos Aftonbladet troligtvis har fler läsare, och även fler som kommenterar.

Och apropå gårdagens notis om britten som hade några skruvar lösa, så ser jag att en svensk satt norskt rekord med 212 km/tim i sin Audi. Egoistiska knäppgökar finns båda här och där!

Den i USA terrormisstänkte Oussama Kassi (svensk medborgare sedan 1989) fördes för någon dag sedan från Tjeckien där han suttit fängslad i två år till USA. Han greps i Tjeckien sedan han mellanlandat där. Trots att han är svensk medborgare fick svenska myndigheter inte information om detta i förväg. Inte ens hans advokat informerades utan han fick veta det i efterhand via pressen. Jag tar inte ställning till om Oussama Kassi är skyldig eller inte till det han anklagas för. Det har jag inte den blekaste aning om. Men den s.k. kampen mot terrorismen måste föras på en juridisk korrekt sätt. Om vi (dom) inte gör det är vi (dom) ju inte den goda sidan utan bara en annan ond sida. Demokrati kan bara försvaras med demokratiska medel, inte med odemokratiska medel. Samma juridiska regler måste gälla för alla, oberoende av om dom av USA beskylls för terrorism eller inte.

Inga kommentarer: