tisdag 11 september 2007

Lite strul i Irak

USA:s högste militär i Irak, general David Petraeus har lagt fram sin rapport om läget i Irak. Och han sträcker sig väl inte mycket längre än vad folkpartiledaren Jan Björklund tyckte, det är lite struligt. Jag för min del vill hävda att detta är ett litet understatement. Fast den gode Jan är ju före detta yrkesmilitär så han kanske har andra bedömningsgrader. David Petraeus rapporterar att de 30.000 extra soldaterna gjort nytta, och att man bara mycket sakta kan dra tillbaka de 168.000 amerikanska soldater som nu finns i Irak. George W Bush taktik har varit framgångsrik och man pressar tillbaka fienden, dvs al-Qaida och andra mytomspunna grupper. Fast kritiken i USA är ganska massiv. De flesta inser att rapporten är ett beställningsverk från Vita Huset, inte en rapport från Pentagon.

För övrigt sammanfaller rapporten med årsdagen av terrordåden den 11 september. Kan undra om det är en tillfällighet. Tom dessa händelser fick ju Irak skulden för, trots att det inte fanns något samband alls. För övrigt är myterna om vad som verkligen hände då lika omfattande som t.ex. modedet på Kennedy (eller varför inte mordet på Olof Palme). Icke helt uppklarade händelser riskerar att locka fram både den ena knäppskallen och den andra mytomanen.

För övrigt fick jag i dag själv bevis på Försäkringskassans goda service. I dag fick jag ersättning för en dag med Tillfällig Föräldrapenning som jag fick ta ut den 31 maj. På ett möte vi hade i gruppen i dag på morgonen framgick det klart att gruppen kommer att ha ytterligare lite mindre resurser under en tid framåt (inte bara min minskning till 75% arbetstid). Ni kan alltså (och jag beklagar det) alltså räkna med ännu sämre service. Men snart införs den nya Försäkringskassan 2.0, där nya stora centraliserade produktionsfabriker ska lösa alla problem. Halleluja!

Inga kommentarer: