söndag 30 september 2007

Date med Maud Olofsson

Maud Olofsson
Söndag innebar åter dags för en tur i skogen, Höstlunk arrangerad av Friluftsfrämjandet. Medan jag försöker förhindra Kimmy från att äta upp hela skogen skötte Ingela svarandet på kupongerna. Och jag vet inte om det var en hämnd för de senaste dagarnas små pikar om att hon nu passerat de femtio, men jag hade mycket färre rätt än vad hon och Kevin fick ihop. Kanske skulle jag istället valt att gå med Söderåsens Natur på svampexkursion i Tingvallaskogen. Men jag hade totalt glömt att de båda arrangemangen kolliderade. Det var hur som helst idealväder för svamp, lite lätt duggregn. Lyckligtvis hade både jag och Kimmy satt på oss gummstövlar, så det var OK att låta Kimmy leta rätt på alla vattensamlingar (och dynghögar) som gick att uppbringa. Dessutom visade det sig att vi hade två priser att hämta ut. Angeli hade vunnit bonuspris första söndagen och Kimmy förra söndagen. Tyvärr kunde inte Angeli följa med eftersom hon drabbats av vattenkoppor, men det är lyckligtvis på tillbakagång. Hur som helst mötte Kimmy och jag åter Maud Olofsson i Kalvahagen på hemvägen. Hon framförde att hon inte gillade att jag påmint om hennes löfte om 15% för Centern till nästa val. Hon ville helst inte bli påmind om detta. Så jag fick lova att inte säga något om det på den närmaste tiden.

Förskingringsminister Mats Odell fortsätter ihärdigt att ha fortsatt förtroende för skandalföretaget Carnegie och de båda arv från företaget som regeringskansliet tagit över. Karin Foseke som var vd för Carnegie när trixandet började är ju numera regeringens rådgivare när det gäller utförsäljningen av staliga företag. Urban Funered som under samma period var ansvarig för säkerheten på Carnegie är nu statsekereterare hos Mats Odell. Och som sagt Carnegie har fått en nyckelroll när det gäller förskingrandet av folket egendom. Att Mats Odell inte inser det ohållbara är helt osannolikt. Å andra sidan är hela Mats Odell osannolik. Det sista lilla förtroende jag hade för honom försvann när han i den nya Högeralliansregeringen drev igenom att avskaffa den flygskatt som den Socialdemokratiska regeringen beslutat om. Samtidigt som han satt som ordförande för flygets intresseorganisation Svenskt Flyg. Tala om att bygga ihop två stolar till en, och fortsätta att låta flygtrafiken vara ett skattefrälse.

Aftonbladet har i dag gjort en sammanställning över alla TV4-journalister som samtidigt som dom sitter på TV som journalister och ska granska omvärlden så tar dom välbetalda uppdrag för företagsvärlden. Hur stor sannnolikhet tror ni det är att t.ex. Jenny Östergren på Nyhetsmorgon har ett kritiskt inslag om Audi som hon några veckor tidigare fick kanske 40.000 kronor av för att delta i ett arrangemang för att lansera en ny bilmodell. Eller att Lennart Ekdahl inleder en serie med kritiska inslag om den österrikiska banken Raiffeisen efter att ha fått kanske 50.000 av dom för att hjälpa till med att introducera sig på den svenska marknaden. Pengar stinker! Och stora delar av journalistkåren med det!

Inga kommentarer: