lördag 9 september 2006

Intelligensbefriad förnedringssmörja

Den gångna veckan har jag haft en semestervecka. Som brukligt är när man har semester är det fullt upp att göra. Och när veckan har gått har man inte gjort hälften av vad man hade tänkt sig. Men jag har ändå haft lite perioder då och då när jag inte haft något speciellt för mig, och har då zappat runt bland TV-kanalerna. Vad ska man med över 20 TV-kanaler till när det mesta som visas är intelligensbefriad förnedringstelevision? Hur kan man producera eller köpa in all den smörja som sänds ut. Ibland är nästan TV-shop eller liknande utbud det bästa som finns (man kan få glada skratt i varje fall). Det är tur att det finns SVT:s kanaler och en del utländska som BBC News och BBC Prime som ibland får rädda mig från blodstörtning. Tittar folk på skiten?

Jag såg ett inslag för någon dag sedan i TV som handlade om skolpolitik. Bland annat handlade det om behöriga och obehöriga lärare. Det finns främst bland högerkoalitionen men också inom socialdemokratin en vilja till att kräva att bara behöriga lärare skall ha rätt att sköta undervisning. Detta kan vara rätt väg att gå, under förutsättning att man dels ger de alldeles utmärkta lärare som finns i dag som inte formellt är behöriga en chans att enkelt få behörighet. Och samtidigt ser till att de totalt olämpliga lärare som finns, men som är formellt behöriga får andra arbetsuppgifter. Det hela kan samtidigt vara ett sätt att minska andelen friskolor. Det är nämligen främst inom friskolorna som de obehöriga lärarna finns. Jag såg bland annat att nästan 50% av lärarna på friskolegymnasier är obehöriga. Det är mycket stor skillnad mellan kommunala skolor och friskolor när det gäller andelen obehöriga lärare. Men friskolekramarna inom t.ex. Folkpartiet och KD håller ganska tyst om den statistiken.

Observera att jag i dag inte sagt ett knyst om Leijongate!

Inga kommentarer: