söndag 29 september 2024

Niotusen niohundra nittionio tyckerier

» Högerns järnvägsfientlighet.

Bland det första som den nya Brunblå sörjan gjorde sedan man fått makten i vårt stolta fosterland var att skära ner på järnvägsinvesteringarna. Man behövde väl pengarna till mer subventioner till flyget, att fortsätta subventionera bilismen och lite skattesänkningar.

Räta ut spåren
Det var ju faktiskt så att bland de första besluten från den nya Ulf Kristersson ministären var att stryka ett antal järnvägsinvesteringar och att skjuta fram andra. Det mest uppenbara var väl att man helt strök att bygga nya stambanor Stockholm - Göteborg / Malmö. Nya höghastighetsbanor skulle byggas var det tänkt för att få snabbare förbindelser och samtidigt göra mer plats på de befintliga stambanorna. Där får inte plats fler tåg när fjärrtåg, regionala tåg och godståg som kör i olika hastigheter och stannar på olika ställen ska samsas om spåren. Men, det ville inte den Brunblå sörjan se någon framtid med.

Men även ett antal andra beslutade projekt sköts på framtiden eller ströks helt. För mitt eget Åstorp fick den Brunblå sörjans järnvägsfientlighet till resultat att den modernisering av bangården i Åstorp med förlängda mötesspår och en del andra moderniseringar hamnade i en obestämbar framtid. Men kanske allra främst att det skulle byggas säkra planskilda övergångar till perrongen. Det skulle helt enkelt byggas trappor/hiss och en bro över av säkerhetsskäl. Samtidigt skulle det byggas en fortsatt bro över bangården till andra sidan. Liknande investeringar skulle göras på flera håll på Skånebanan Helsingborg-Hässleholm. Bland annat i Klippan. Det är byggen som skulle varit igång nu och klart nästa år. Nu har det skjutits på framtiden pga den Brunblå sörjans järnvägsfientlighet. Det är bil- och flygmaffian som styr infrastrukturen just nu!

Tågmöte i Åstorp
Ett annat exempel på detta är att den förändring av reseavdragen i deklarationen som 7 av 8 partier redan hade beslutat om ströks. Det var bara ett parti som röstade emot när beslutet om ändrade avdragsregler togs. Ett parti som visserligen inte sitter i den nya Brunblå regeringssörjan även efter valet, men som uppenbarligen bestämmer över denna regering. De nya regler för reseavdrag i deklarationen som beslutats innan valet 2022 och som var neutralt för vilket färdmedel som användes slopades i ett nytt beslut. Och vi fortsätter att ha ett bilavdrag i deklarationen, som dessutom gjordes ännu mer förmånligt för bilister. Men några åtgärder för att komma åt fuskandet med reseavdragen infördes inte. Enligt uppskattningar är ungefär hälften av de reseavdrag som görs felaktiga.

Men som sagt, anslagen för modernisering av det svenska järnvägsnätet skars ner för att göra plats för mer subventioner av flyget och...

Hur som helst så föreslår Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet att man ska använda försvarsanslagen till att rusta upp den svenska järnvägen. NATO kräver nämligen bättre järnvägsförbindelser mellan Stockholm - Oslo och Stockholm - København. Man kräver förbättringar av kapaciteten på Malmbanan. Och man kräver att standarden på Inlandsbanan ska ökas så att den kan vara ett fungerande alternativ. NATO kräver helt enkelt att många av de investeringar som den Brunblå sörjan strök nu måste genomföras för det svenska medlemskapet. Ett alldeles perfekt sätt att använda alla miljarderna till militären! Det behövs för vår säkerhet!

Vad säger du Jimmie? Kan det inte vara en vettig användning? En litet bidrag kan vi få genom att lägga ner Bromma flygplats och slippa subventionera den samtidigt som man nog kan få en hel del för den centrala marken.

Tåget till Åstorp

Läs:
Så får vi regeringen att fixa järnvägarna. - Mattias Goldmann På Dagens ETC debatt
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Dagens första skratt.

Jag ser att han den där Jan Emanuel tydligen har dåligt minne också. Han hade i och för sig skrivit kontrakt på att under Bokmässan i Göteborg delta i en debatt om "Vänstern och populismen" med socialdemokraten Daniel Suhonen och lite mer vänsterinriktade Leonidas Aretakis från Flamman. Vad Jan Emanuel är kan vi fundera över. Han kallade sig väl sosse förr, men det var nog många andra sossar tveksamma till. Sedan blev han en av grundarna av fiaskot Folklistan. Sedan tror jag att han formellt återvänt till att kalla sig "sosse".

Nu hade han visst precis återfått körkortet efter en tids indragning efter att ha haft lite för brådis på motorvägen. Hur som helst skröt han med att han nu skulle skaffa böter i samband med Bokmässan, han skulle parkera som han ville. Nu vet jag inte om han hann få några parkeringsböter, han stack nämligen snabbt igen. Han glömde att det ju var goda vännen Jimmie Åkessons bröllop så han bokade av allt han lovat för att trycka gasen i botten och hinna till Blekinge till kompisens bröllop.

Låt mig uttrycka det så här: Jag hoppas han åkte fast för fortkörning och blev av med sitt körkort igen. Och så hoppas jag att han slutar kalla sig sosse, det är en förolämpning mot alla andra sossar!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Dagens andra skratt.

Jag ser att den italienska högerregimen vill döpa om Milanos flygplats Malpensa till Silvio Berlusconi.
Hahaha!

Läs:
Milano protesterar mot namnbyte – flygplats ska heta Silvio Berlusconi. - Expressen

Inga kommentarer: