Vi kan notera att man tagit ett litet steg i syfte att göra tandvården billigare. Om jag förstått det hela rätt så ska gränsen för högkostnadsskyddet sänkas lite. Det betalas genom att ta bort den fria tandvården för ungdomar. En liten grupp får alltså en rejäl höjning för att en större grupp ska få en liten sänkning. Jag har inte förstått varför tandvård inte ingår i vanlig sjukvård. Varför ska det kosta en förmögenhet att få tandprotes, men inte benprotes?
Att man från den Brunblå sörjan inte gillar civilsamhällets organisationer har vi förstått sedan tidigare. Landets olika studieförbund får anslagen sänkta med en tredjedel. Anslaget till folkbildningen skärs ner med 100 miljoner 2025 vilket ska ge en sammanlagd minskning med 500 miljoner för perioden 2024-2026. Men vi måste förstå att det måste sparas på alla håll om vi ska kunna sänka skatten för Ulf Kristersson och andra i hans inkomstgrupp med sammanlagt närmare 30.000 på ett år. Vi måste förstå att dom har svårt att få kalkylen att gå ihop. Och dom kommer att jobba ännu mer om dom nu får behålla ännu mer slantar. Vi förstår att det inte blir något kvar till att sänka skatten för arbetslösa, funktionshindrade eller svårt skadade och sjuka.
Kanske blir dom mer villiga att ta ännu fler lobbyinguppdrag. Sveriges Radio gjorde ju en liten granskning av aktiva politiker med höga uppdrag som samtidigt hade uppdrag från lobbyingföretag för att hjälpa dom. Får dom behålla mer av pengarna för sina extrauppdrag så kanske dom är villiga att ta ännu fler lobbyinguppdrag. Fast jag såg att Moderaternas oppositionsborgarråd i Stockholm, Christofer Fjellner, var upprörd över granskningen. - "Jag måste säga att jag tycker nästan det är en lite olycklig på gränsen till oansvarig, den här typen av rapportering som jag tror riskerar att misstänkliggöra människor som har ett stort politiskt engagemang." Och jag kan ju till viss del hålla med Christofer Fjellner. Det finns ju en risk för att medborgarna undrar var politikerna har sitt ansvar. Det politiska uppdraget eller lobbyinguppdraget? Vem styr beslutsfattandet?
Ett annat exempel på den Brunblå sörjans motvilja mot civilsamhället kan vi notera av det faktum att organisationen Sveriges Konsumenter har fått sitt anslag indraget helt och hållet. Gissningsvis har man från Näringslivets handelsorganisationer klagat för att konsumenterna gnäller. Vad den styrande Brunblå sörjan kan göra är ju då att t.ex. dra in anslaget till organisationer som står på konsumenternas sida. Man har ju redan infört en avgift för anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden. Nu ska man väl slippa en del gnällande konsumenter.
Naturskyddsföreningen beskriver Elisabeth Svantessons budget som ”ett dråpslag”. - "Tidöpartierna bedriver en politik som gör att utsläppen ökar och att klimatkrisen förvärras" konstaterar Beatrice Rindevall som är ordförande för Naturskyddsföreningen. Exempelvis sänks anslaget för energieffektiviseringar från 414 miljoner till 27 miljoner 2026. Anslaget till miljöövervakning har nu totalt minskat med 125 miljoner kronor sedan 2022. Att det ska bli billigare att köra bensinbil och billigare att flyga har vi ju konstaterat redan innan. Men vad ska vi förvänta oss från en Brunblå sörja som är beroende av ett parti som inte tror på klimatkrisen. Den är bara ett påhitt från vetenskapen och forskningen!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Bilfria dagen.
Idag är det bilfria dagen. Något som nog inte så många bryr sig om. Jag tillhör en liten minoritet som faktiskt klarar mig utan bil. Jag måste erkänna att jag har inte ens ett körkort. Jo, vi finns faktiskt! Jag har egentligen inte saknat bilen för persontransporter. Jag mår bra rent fysiskt (och psykiskt) av att röra på mig när jag ska göra något. Man kan gå och man kan cykla. Sedan hävdar jag inte att alla skulle klara sig. Det handlar ju till del var man bor, hur man bor och var man jobbar och liknande. Åstorp har ganska bra kollektivtrafik. När jag jobbat här i Åstorp (och det har jag gjort för det mesta) så har det gått utmärkt att cykla eller gå till jobbet. Och när jag jobbat på annan ort så har det gått att ta tåget (eller bussen...) Jag mår fysiskt bra av att röra på mig och min ekonomi mår också bra. Fler borde pröva på det. Både du och miljön runt om dig skulle må bra. Men, som sagt, jag inser att det skulle inte fungera för alla.
Hur som helst så firar Skånetrafiken (Länstrafiken i Skåne) att det är Bilfria dagen idag med att erbjuda en dygnsbiljett för hela Skåne för bara 1 (en) krona. Ett spännande erbjudande som kanske kan få lite fler att testa med att ta tåget eller bussen. Fast några helt nya resenärer lär det nog inte locka. Man kan nämligen bara köpa biljetten om man har Skånetrafikens app installerad på sin smarttelefon. Den som istället använder Skånetrafikens reskort kan inte köpa biljetten. Den som inte reser så ofta utan köper en pappersbiljett i en automat eller hos ett ombud kan inte heller köpa biljetten för 1 krona. Jag tolkar det som att det är bara ännu ett led i Skånetrafikens filosofi att tvinga in alla kunder i mobilappens beroende. Det är nämligen inte första gången som andra resenärer än appresenärer diskrimineras av Skånetrafiken. Vi kan väl säga det som så att vi inte känner oss välkomna! Vi är nog mest till besvär, så hade man sluppit oss så hade man varit glada och nöjda på Skånetrafiken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar