söndag 28 april 2024

Idag kom värmen

» Byt ut ministern - NU!

Huvudansvaret för infrastrukturen i vårt stolta fosterland har Infrastrukturministern. I Sverige heter han för tillfället Andreas Carlson. Han representerar Kristdemokraterna. Som Infrastrukturminister i vår regering har han formellt ansvar för sådant som vägar, järnvägar, flyg osv. Det är alltså denna kristdemokratiska infrastrukturminister som har huvudansvaret för att vår regering dragit ner på anslagen till kollektivtrafiken. Detta samtidigt som samma regering satsat 13 miljarder kronor på att sänka priserna på bensin och diesel och ökat bilavdraget i deklarationen.

Samma regering har även ökat bidragen till flygtrafiken genom t.ex. ökade anslag till regionala flygplatser som ju inte går ihop ekonomiskt. Flygbolagen är inte villiga att betala avgifter till flygplatserna så att flygplatserna får täckning för sina kostnader. Det är väl helt enkelt så att flygpassagerarna inte vill betala biljettpriser som gör att flygbolagen får täckning för sina kostnader om dom ska betala avgifter till flygplatserna så att dessa får täckning för sina kostnader. Istället får kommuner och regioner lämna årliga bidrag från våra skattepengar för att flygplatserna ska kunna drivas vidare. Bidragen från staten och våra skattepengar till flygplatserna har genom Andreas Carlson ökats på ytterligare.

Samtidigt har alltså vår regering (med vår kristdemokratiska infrastrukturminister Andreas Carlson) satsat totalt 13 miljarder av våra skattepengar på att sänka skatten på bensin och diesel för att göra det billigare att köra bil. En av denna regerings första åtgärder var att ändra reglerna för arbetsresor i deklarationen så att det blev mer förmånligt att köra bil och mindre förmånligt att resa kollektivt.

xxxxx
Man kan ju tycka att eftersom vår kristdemokratiska infrastrukturminister (Andreas Carlson heter han alltså) satsar pengar på att göra det billigare och förmånliga att köra bil och satsar pengar på att göra det förmånligare att ta flyget så kunde man ju tro att han också var intresserad av att göra det förmånligare att resa kollektivt med länstrafiken t.ex. Men icke!

- "När det gäller kollektivtrafiken så är det ett regionalt ansvar och finansieringen av den är regional." Att biljettpriserna inom länstrafiken ökat mycket mer än bensin- och dieselpriserna har ingen betydelse för Andreas Carlson. Det är viktigare att satsa miljarder på att sänka bränslekostnaderna för bilisterna. Men länstrafikens biljettpriser har han inget intresse för.

Att försöka styra vårt resande till miljö- och klimatvänligare resor struntar vår kristdemokratiska infrastrukturminister i. - "Jag kommer inte att ställa olika trafikslag emot varandra utan det finns ju många olika sätt att resa klimatsmartare även med bil."

Allt fler länder satsar statliga skattepengar på att försöka styra över vårt resande till klimatsmartare alternativ. Tysklands 50 Euro månadsbiljett i lokal- och regional kollektivtrafik var en början. Men allt fler länder gör liknande satsningar. Man inser att med taxor kan man styra över en del resande till klimatsmartare kollektivtrafik. Men i Sverige har vi alltså en kristdemokratisk infrastrukturminister som i princip gör tvärtom. Han styr med hjälp av skattepengar vårt resande FRÅN kollektivtrafiken. I Sverige kostar motsvarande regional månadsbiljett upp mot det tredubbla. Och den gäller bara i en region.

I Sverige har alltså bensinpriserna stigit något MINDRE än den allmänna inflationen under de senaste 10 åren. Taxorna i kollektivtrafiken har ökat märkbart MER än inflationen. Men infrastrukturministern vägrar göra något åt det!

Håll det i minnet. Han kommer från Kristdemokraterna. Byt ut Andreas Carlsson - NU!

Läs:
Ministern om den dyra kollektivtrafiken: Inte regeringens ansvar. - SVT
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Kan man lita på det?

Jag ser att Hamas-toppen Khalil al-Hayya i en intervju lovat att om det kan skapas en erkänd palestinsk stat så kommer Hamas att lägga ner vapnen. Ett mardrömslöfte för det israeliska styret av idag. Dels är det en mardröm med en palestinsk självständig stat eftersom man i så fall måste dra tillbaka 100.000-tals israeler som flyttat in på ockuperad mark och trängt undan de palestinier som bodde där. Det skulle också innebära att man förlorade kontrollen över de palestinska områdena som i dessa kretsar utgör en framtida del av ett Storisrael. Dessutom vore det en mardröm för dagens styre i Israel om man inte hade militanta terrorgrupper som Hamas att skylla sin våldspolitik mot palestinierna på. Dessutom finns det ännu en liten hake för Israel i Hamas löfte. Förutom att den Palestinska staten ju ska bestå av Västbanken, Gaza och östra Jerusalem så är också ett krav att palestinska flyktingar ska ha rätt att återvända ”enligt internationella resolutioner” till dagens Israel.

Om nu löftet från Khalil al-Hayya är ett seriöst löfte så kommer Israel inte att acceptera ett sådant löfte.

Tyvärr!

Läs:
Hamastopp: Lägger ned vapnen om Palestina erkänns. - Aftonbladet
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: