måndag 20 mars 2017

Internationella Glädjedagen

» Vad ska utrotas?

Örebropolisen Peter Springare blev stor hjälte hos Sverigedumokraterna när han gick ut och berättade den stora allenarådande sanningen, att det i stort sett inte finns några svenska brottslingar. Det är bara invandrare som står för brottsligheten i Sverige - enligt honom alltså. Redan då var det en hel del som ifrågasatte hans lämplighet som polis. Hans sätt att uttrycka sig och debattera gjorde att många ifrågasatte om han kunde utreda brottslighet utan att ha förutfattade meningar om vem som var skyldig eller inte skyldig. Bland sverigedumokrater blev han dock som sagt stor hjälte, men många debattörer med fötterna på jorden ifrågasatte alltså hans lämplighet.

Svensk polis
Uppenbarligen har han ansett att det har varit fel att kritisera honom. Han står ju bara för den enda sanningen och då ska inte en massa kultursnobbar och vänsterjournalister komma och sticka upp. Jag, Peter Springare, har talat, och då är det direkt oförskämt att säga emot.

- "Förinta alla de vänsterextrema journalister som förpestar debatten."

Detta är den gode Peter Springares senaste utbrott för några dagar sedan. Associationen till att "Förinta" säger en hel del om var denna "sanningssägare" befinner sig. Han har också direkt valt sida genom att välja att tillsammans med författaren och journalisten Katerina Janouch bli krönikör åt den SD närstående sajten Nyheter idag. Katerina Janouch har gjort sig känd för att vara en stor Sverigeälskare och visar detta genom att sprida elaka lögner om Sverige.

Om Peter Springare inte förstår varför så många blir upprörda av att använda ord som "Förinta alla..." så visar han ju bara att han är ännu mer olämplig. Jag kan skriva mycket kritik mot personer som jag har en annan åsikt än. Jag kan skriva att "dom inte begriper", att "dom borde få sparken", att "dom är helt blåsta", att "dom ljuger", att "dom är dumma" och så vidare. Men, jag skulle ALDRIG välja dom här orden: "att förinta"! Att Peter Springare inte begriper detta tyder på en total oförmåga att begripa. Men, inte ens Peter Springare borde "förintas". Han har rätt att ha sin åsikt. Däremot ska han kritiseras för den åsikten. Han visar dessutom att han ju är helt olämplig att arbeta som polis med den åsikten. Risken för att han skulle ha en förutfattad mening om någon bara för att personen är t.ex. "invandrare" eller "vänsterextrem journalist" är så stor att jag faktiskt tycker att han borde omplaceras. Men "omplaceras", inte "förintas".

xxxxx
Att vara polis är ett förtroendeuppdrag. Det ställer enormt stora krav. Den som arbetar som polis måste visa att man gjort sig förtjänt av detta förtroende. Det är uppenbart att Peter Springare inte har gjort sig förtjänt av detta förtroende! Läs t.ex. Dagens Nyheter, Expressen, Resumé och Arbetet.

Återupprätta förtroendet för den svenska polisen! Dom sköter ett svårt jobb, och gör oftast detta på ett bra sätt. Trots hård kritik mycket ofta från alla möjliga håll är jag övertygad om att de nästan alltid gör så gott det går med de förutsättningar dom har. Jag träffade i mitt jobb - och samarbetade med - i princip dagligen med poliser, så jag talar av egen erfarenhet. Men svensk poliskår skulle må bra av att slippa en belastning som går under namnet Peter Springare.

Inga kommentarer: