torsdag 4 december 2014

Mer om den Sverigedumokratiska sandlådan

Kinberg vet bäst Batra
» Vems är skulden: Det är nästan komiskt att det nästan verkar vara en gemensam strategi från Högeralliansens partier och Sverigedemokraterna att skylla Riksdagens lekstuga på att Miljöpartiet släppts in i Regeringen av Stefan Löfven. Jag undrar hur de Högerallianspolitiker på kommunal- och landstingsnivå som själva samarbetat med Miljöpartiet känner sig när Mp utpekas som så extrema och hemska. Annars verkar Högeralliansens huvudsakliga strategi vara att lägga skulden till att det inte fungerade för S + Mp regeringen vara att Stefan Löfven inte velat samarbete över blockgränsen. Detta medan Stefan Löfven istället hävdar att han försökt få till stånd ett samarbete men bara nåtts av kalla handen. Och jag vet ju vem jag tror på! Redan när den nya Rödgröna Samarbetsregeringen bildades utelämnades Vänsterpartiet mycket tydligt just för att det skulle vara möjligt med ett samarbete över blockgränsen. Men det gjordes klart från Högerallianspartierna att dom inte var intresserade av att bryta upp blockpolitiken och Högeralliansen. Och samma svar har kommit varje gång frågan kommit upp. Nu senast kvällen innan budgetomröstningen då Stefan Löfven bjöd in Högerallianspartierna till överläggningar. Men intresset från Högeralliansledarna var Noll! Och då gick det som det gick. Men alla Högeralliansledarna fortsätter att lägga skulden på Stefan Löfven för bristande intresse för samarbete. Uppenbart är att den enda formen av samarbete som kunnat accepteras från Högeralliansen är om Stefan Löfven ställer sig bakom Högeralliansens gemensamma politik? Hur som helst ser jag på Veckans Affärer klara bevis för vem som talar sanning om det uteblivna samarbetet eller vem som ljuger. Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra gör i en intervju med Veckans Affärer klart att något blocköverskridande samarbete kan det inte bli tal om. Det är uppenbart att Stefan Löfven kunde stångat pannan blodig i sina försök att få till stånd någon form av samarbete - det hade inte varit möjligt. För övrigt undrar jag vart Göran Hägglund tagit vägen? Det är bara Annie Lööf, Jan Björklund och hon Stockholmsälskarinnan som uttalar sig. Att hon ska väljas till M-ordförande verkar vara klart redan innan det sker.

» Dagens skratt: Det var nog det jag gav upp när jag i går läste Svenska Dagbladets intervju med SCA:s styrelseordförande Sverker Martin-Löf. Det handlar naturligtvis om SvD:s flera avslöjande artiklar om hur SCA, trots sina försök med en miljöprofil, avslöjats utnyttja ett eget lyxutrustat affärsflygplan för mängder av flygresor för VD (med hustru) och andra i ledningen. Det är många miljoner som kostas på dessa flygresor som säkert hade kunnat göras med reguljärflyg om det inte känts så bra med en "pittförlängare" som tidningen Expressen uttryckte det. Så här lät en del av intervjun:

Minska flyget
Händer det att den chef som är ute och flyger i tjänsten och tar med en medföljande kombinerar en tjänsteresa och en semester över en helg?
Jag kan inte gå in på det, jag känner inte till det. Det kan väl förekomma om man är ledig.

I vilken utsträckning använder du själv SCA:s flygplan?
Helt enligt policyn.

När du som ordförande flyger, vem attesterar dina reseräkningar?
Det går till revisorerna och sen så attesteras de av ordföranden i revisionsutskottet.

Händer det att du har medföljande ombord enligt den här policyn som du beskrev?
Ja, det kan hända.

Hur ofta då?
Det kommer jag inte ihåg på rak arm.

Själv förstår jag mycket väl varför Näringslivets höjdare slåss så hårt för att få behålla Bromma. Det är ju deras privatflygplats!

Israels flagga
» Även Israel: Det är inte bara i Sverige som vi går mot nyval. Även Israel är på väg dit. Israels premiärminister Benjamin Netanyahu har avskedat två av sina ministrar och utlyst nyval till Knesset, den israeliska riksdagen. Anledningen är protester mot en planerad ändring av den israeliska författningen som skulle gjort Israel till en rent judisk stat. Efter krav från ultrahögern, ortodoxa extrema nationalister och bosättarrörelsen skulle det skrivas in i Författningen att Israel skulle vara en rent judisk stat. En förändring som skulle skrivit in i författningen att araber (och kristna) skulle förvandlats till en andra klassens medborgare även på papperet. Det blev för mycket för flera medlemmar av regeringen, som fick sparken. Och nu blir det alltså nyval även där. Förhoppningsvis ger resultatet en bättre möjlighet till en fredlig utveckling om flera av de ultranationalister som i dag sitter i regeringen kan bytas ut. Men jag tvivlar. Se t.ex. Aftonbladet, Dagens Nyheter eller Metro.

Blogg 24
» 21 dagar kvar: Vad är tanken med Julen? Är det för att Affärsmännen ska kunna tjäna mer pengar? Naturligtvis inte! Är det för att vi ska proppa i oss ännu mer mat? Självklart inte! En del hävdar att det handlar någon som går under namnet Jesus som gjorde något, och dom som tror på detta ska naturligtvis fortsätta göra detta. Förhoppningsvis handlar det för de flesta av oss om att umgås med familjen, att känna glädje, att visa medmänsklighet och solidaritet och att kanske vila upp sig lite. Detta är den stora glädjen med julhelgen. Men en dag som denna känns det lite smått att Julen ska vara en glädjens och solidaritetens högtid. Just i dessa dagar när ett politiskt parti med sina rötter i nazismen berättar att dom har för avsikt att göra det kommande extravalet till en folkomröstning om Sverige ska visa medmänsklighet mot människor som hamnat under hot. Jag träffar i mitt arbete en del av de som inte får lov att stanna i Sverige. Och om gränsen dras på den nivån som jag ser ibland så skäms jag öronen av mig över att det finns ett politiskt parti i vårt land som vill dra nivån ännu lägre ner. Samtidigt arbetar jag ihop med många medmänniskor som för ett antal år sedan kommit till Sverige som flyktingar eller för att arbeta. Och ser vilken nytta alla dessa kan göra för vårt land. Invandringen är inte som Sverigedemokraterna vill hävda bara en enda stor kostnad. Det är ett inflöde av nya resurser till vårt land. Julen känns som något smått när Rasister använder vår folkvalda riksdag som en sandlåda. Jag skäms som svensk! Detta är mitt fjärde blogginlägg i utmaningen #Blogg 24.

» Bedragare del 65: Jag har fått ett erbjudande om en bra transaktion från en Quan Han någonstans. Det handlar tydligen om någon form av investering på 8.370.000 dollar. Men med tanke på min personliga ekonomi så lär jag bara kunna stå för nollorna i investeringen.

Hello,

Compliments of the day to you and I believe all is well. My name is Mr. Quan Han and I work in bank of china. I have a transaction that I believe will be of mutual benefits to both of us. It involves an investment portfolio worth(eight million,three hundred and seventy thousand USD) which I like to acquire with your help and assistance.
Yours sincerely,
Quan Han.

Som jag sagt tidigare så är jag förundrad över att den här typen av bedrägerier lönar sig. Finns det verkligen idioter som det går att lura på pengar med den här sortens lurendrejeri.

Inga kommentarer: