onsdag 24 december 2014

God Jul önskar Tomten

De nya moderaterna
» Var snäll under julen: Det är Jul, och då ska man vara snäll. Fast när man har med politiska motståndare är det svårt. Ibland är det meningen att man inte ska vara snäll. Därför blir jag lite ledsen när jag på Julafton läser moderaten Lars Tobisson argumentera för ett närmande till Sverigedemokraternas främlingsfientliga linje. Under rubriken "Gör inte Sverige omöjligt att regera" tycker han att vi måste börja prata med Sverigedemokraterna och lyssna på deras argument. Vi kan ju inte ta emot fler flyktingar verkar Lars Tobisson nu också tycka och han argumenterar för att man inom EU ska arbeta för att sprida "bekymren". Fast inte ett ord om att vi kanske ska börja med att sprida "bekymren" inom landet och få de kommuner i landet som i dag smiter undan, att också ta sitt ansvar. Just där begriper jag varför, det är ju tydligt att det är just rika moderatstyrda kommuner som smiter undan. Hade vi spritt ansvaret jämnt i hela landet så hade bara rasister och andra främlingsfientliga grupper kunnat se invandringen som ett problem. Lars Tobisson tycker uppenbarligen att vi ska släppa in Sverigedemokraterna i värmen, och tror att på detta sätt ska flykten från Moderaterna till Sverigedemokraterna minska. Men det är uppenbart att detta INTE är en effektiv metod. Våra grannländer Danmark och Norge har ju gjort just detta. Dvs släppt in de främlingsfientliga grupperna i samarbeten och anpassat sin politik till dessa. Resultaten i Danmark och Norge är att deras Dansk Folkeparti och Fremskrittspartiet (som ju till och med släppts in i regeringen av Moderaternas vänner i Norge) är ännu större än SD och ländernas politik präglas av den sjuka egoism som genomsyrar dessa partier. Nä, fortsätt att hålla Sverigedemokraterna utanför gemenskapen. För övrigt ser jag att Moderaternas kommande boss Anna Kinberg Batra ser fram emot ett "Nyval". Om det är Expressen eller Stockholmaren som inte vet att det heter Extraval vet jag inte. Men man ska inte förvänta för mycket av "smarta Stockholmare" eller tidningsredigerare! Det heter alltså "Extra val", inte "Nyval". Med tanke på läget för Moderaterna i de senaste väljarundersökningarna så tycker jag att Anna ska vara försiktig och kanske förhandla seriöst med Stefan Löfven istället! Men det går naturligtvis inte när Blockpolitiken är cementerad. Dvs Blockpolitiken på den högra planhalvan. På den vänstra planhalvan har man mycket tydligt visat att man är villiga att bryta upp blocken.

Sven Tycker önskar alla en riktigt god jul

Blogg 24
» Nu är julen här: God Jul på er alla! Jag hoppas att alla julklappar som ges och fås är till belåtenhet. Jag hoppas att Jultomten håller sig nykter, och att sedan alla andra följer hans exempel och gör det samma. Annars kan ni väl alla skänka en tanke till alla de som tvingas jobba på t.ex. Julafton. Jag är nämligen en av dessa. Så njut nu av er ledighet. Jag läste att detta året gav oss minimalt med arbetsdagar eftersom maximalt antal helgdagar inföll på vanliga vardagar. Det var i år 249 "normala arbetsdagar". Nästa år blir det 251 för att 2016 vara uppe i maximala 253. Vi får faktiskt vänta ända tills 2025 innan vi är nere i 249 igen. Som sagt, GOD JUL på er! Detta blir min tjugofjärde och sista julfundering på #Blogg 24. Tack för mig!

God Jul på er alla

Inga kommentarer: