onsdag 2 augusti 2017

En onsdag som alla andra

» När hatet tar över

Det händer att man funderar över hur fördomar och hat hos vissa människor tar över det kritiska tänkandet. För knappt ett år sedan råkade en av dessa hatiska islamofober få veta att den svenska skolan lär ut de arabiska siffrorna till alla elever! Något som ju måste vara något rent horribelt att göra. Eftergifterna till muslimerna har ju verkligen gått för långt. Det var ju ytterligare ett bevis för hur islamismen tar över vårt samhälle. Han hann få många instämmande ilskna kommentarer innan någon välvilligt påpekade att det är länge sedan vi började använda de arabiska siffrorna (1, 2, 3, 4 osv) istället för de romerska siffrorna (I, V, X osv). Hatet hade tagit över från tankeverksamheten helt enkelt.

Bussäten eller burkor
I dagarna har ännu ett exempel på hur detta hat gör att rasister, islamofober och annat löst folk tänder på alla fyra cylindrarna innan dom har hunnit fundera färdigt. För några dagar sedan satte hela den norska rasistiska rörelsen hela hjärtat i halsgropen sedan någon publicerat en bild tagen i en tom buss där de tomma sätena med lite ond vilja kunde tolkas som ett antal personer i burka istället. De ilska kommentarerna på Twitter, Facebook osv urartade mycket snabbt. Någon testade med att publicera bilden på en svenska sajt med liknande tvivelaktigt innehåll och så satte hela den svenska rasistiska rörelsen sin hjärnsubstans i halsgropen.

Min första tanke när man läser om sådana här reaktioner är att det måste vara något fel på förståndet hos dessa grupper. Sedan ska jag erkänna att jag funderar lite längre. Då blir min slutsats att det snarast handlar om att hatet och fördomarna är så starka att minsta indikation på något som styrker fördomarna och kan få fart på hatet och göra att man slutar tänka och istället reagerar instinktivt. Egentligen är det nästan synd om dom eftersom det måste vara svårt att leva ett normalt liv när nästan hela livet kretsar kring fördomarna och hatet. Kort sagt, det är synd om er!

Frågan aktualiserar återigen debatten om vår rätt att klä oss som vi vill. Jag vidhåller min åsikt att ingen, och jag upprepar INGEN, ska ta sig rätten att lägga sig i hur andra människor klär sig. Det gäller självpåtagna moraltanter, modeexperter, präster, lagstiftare, etikexperter, vuxna familjemedlemmar eller någon annan. Vill jag klä mig i en burka, i en vid blommig klänning, ett gult nattlinne, ett par trasiga jeans, shorts, högklackade stilettklackar, ha strumpor i sandalerna eller en svart skinndress så ska ingen annan förbjuda mig detta. Vi kan ha åsikter om att det är fult, opraktiskt, löjligt och så vidare. Men det är en helt annan sak. Jag tycker som sagt att stilettklackar är dumt och fult, burka är opraktiskt och korkat om man inte är biodlare, slips eller fluga är fjantigt och så vidare. Men andra kan tycka att min hatt eller någon av mina kepsar är korkad. Jag tar mig rätten att klä mig som jag vill, precis som alla andra ska ha rätten att klä sig som dom vill. Detta ska ingen, jag upprepar INGEN, lägga sig i. Inte etikexperter, inte rasister, inte präster, inte lagstiftare och inte någon annan heller. Att kräva att någon har burka på sig är lika mycket fel som att förbjuda någon att ha burka. Kulturer och mode är olika och växlar ständigt. Jag mötte i dag på Kullagatan i Helsingborg en kille (eller tjej) sminkad och piercad till max på underligt vis, klädd på ett sätt som fick mig att undra. Men, hen har sin fulla rätt att klä sig så. Det ska inte jag eller någon annan lägga sig i.

Det finns omständigheter som kräver en viss klädsel. Av hygienskäl finns det olika krav på olika arbetsplatser. Av skyddsskäl finns det olika krav på olika arbetsplatser. Vissa yrken kräver att man på olika sätt kan identifieras med någon form av uniform. Men, på min fritid ska ingen lägga sig i det. INGEN!

Inga kommentarer: